…en die is dat het deze zomer wat af regent! (Breda, Valkenberg).
Auteursarchief: Argusvlinder
Zou die gevel blijven staan
The Lady in the Van
Het is altijd leuk om een goede acteur of actrice
te zien in een leuke tot goede film.
Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van
een flegmatieke toneelschrijver en acteur.
Daarom ontbreekt er nogal eens wat tempo aan de film maar
tegelijkertijd is dat ook weer de charme.
De film kabbelt rustig verder en geeft de acteurs de
kans om te laten zien we ze zijn.
Foto van Nicola Dove: Maggie Smith in The Lady in te Van.
De film blijft steeds leuk terwijl het gaat over dementie, armoede,
homosexualiteit en hoe mensen met elkaar omgaan in een wijk.
Scherpe kantjes zitten er niet aan.
Maar Maggie Smith is brutaal, grappig onaangepast en uitgekiend.
De volgende leuke trivia vond ik op IMDB:
At one point in the film, Maggie Smith’s character Miss Shepherd asks Alan to get her sherbet lemons at the grocery store. In the Harry Potter universe, “sherbet lemon” is one of the passwords for Professor Dumbledore’s office. Smith played Professor Minerva McGonagall in the series and had to utter the phrase to allow Harry Potter into Dumbledore’s office.
Ik heb genoten!
Hoe sterk is de eenzame zwemmer?
Vandaag is het de Singel Zwemtocht in Breda.
Daar heb ik aan het begin van de middag
al wat foto’s gemaakt.
De zwemtocht is nog in volle gang.
Toen we aan kwamen lopen was er net een wedstrijd gestart. De zwemmers waren al langs de Nieuwe Prinsenkade aan het zwemmen.
Dus was het in de haven even leeg, geen zwemmers in het water. Later op de middag wordt het weer beter (hopen we).
Maar dat veranderde snel: hoe sterk is de eenzame zwemmer?
Al snel worden het groepjes zwemmers die aankomen.
De finish met een hele groep arbiters of tijdwaarnemers..
Terwijl de een zwemt leest de ander.
Een (1) trap om de zwemmers uit het water te laten komen lijkt me wat weinig.
Het was weer druk in de drukkerij
Afgelopen woensdagochtend weer doorgewerkt aan mijn teksten.
We hebben de regels eens geteld. Tot nu toe heb ik voor
het nieuwe boek 150 regels van 9 centimeter breed gezet (20 ciceros).
Dat is een inleiding met twee verhalen en een toelichting.
Nog te gaan zijn het colofon en het derde verhaal dat ik
nog moet schrijven.
Dus nog heel wat werk.
Hier volgen de foto’s.
Een paar van de laatste regels van de toelichting op of in de zethaak. Van hier worden ze overgebracht naar een galei (zeg maar een metalen dienblad waar een zijde van ontbreekt).
Hier ligt de complete tekst van de toelichting op de galei. Klaar om er een proefdruk van te maken zodat de tekst gecorrigeerd kan worden.
Er lag nog een tekst gereed om afgedrukt te worden.
De laatste tekst moet opgebonden worden. Dat doet mijn instructeur. Het is zijn werk geweest en hij is er dan ook erg bedreven in.
De teksten op de galei. Je kunt je voorstellen dat als de teksten niet goed opgebonden worden ze makkelijk uit elkaar vallen. Dan kun je helemaal opnieuw beginnen. Dat is wel wat anders dan een tekst maken met Word.
De twee teksten op de proefpers. Nu moeten ze nog voorbereid worden: op de juiste plaats leggen, vastleggen zodat ze niet wegschuiven tijdens het drukken, zorgen dat alle letters en spaties dezelfde hoogte hebben (Dresseren), dan inkten en papier er op. De pers doet dan de rest.
Dresseren met een houten hamer en een houten blok.
Inkten.
Het corrigeren van de tekst kan beginnen.
Voorwerp van de dag: boek uit Indie
Vandaag het ware gezicht van de Argusvlinder, of, een object uit het Nederlands Drukkerij Museum
Vandaag zag ik in de collectie van het Nederlands Drukkerij Museum
een object dat ik met veel plezier bekeken heb:
een houtsnede van de Argus.
Het werd voor me uit de vitrine gehaald om het goed te kunnen zien.
Hier ligt de stoere Argus(vlinder) nog in de vitrine.
Het betreft een houtsnede waarvan een afdruk is gemaakt.
Oppassen voor deze figuur.
Kop van de Catharinastraat
Met Smits Kleding in de wolken
Reclame maak ik eigenlijk nooit.
Nu ook niet.
De winkels van Smits Kleding bestaan niet meer.
Cliche’s met daarop de tekst ‘Met Smits Kleding in de wolken’. Ze liggen op hun kop. Binnenkort ga ik die afdrukken.
Een bekende naam in de modewereld van West-Brabant maar
volgens mij bestaan de winkels niet meer.
Op internet zie ik berichten over een faillissement in 2012 en een
reünie van het voormalige personeel in 2016.
De zaak maakte hun eigen reclamedrukwerk en daarbij werden deze
clichés gebruikt.
Op internet circuleren ook nog speldjes met de slogan
‘Met Smits Kleding in de wolken’
Beethoven
Pas geleden zag ik een serie boekjes met de naam Elementaire deeltjes.
Wat ik grappig vond is de naam. De onderwerpen van de boekjes
hebben niets met schei- of natuurkunde te maken.
Juist integendeel.
Maar het zijn boekjes die nog eens even in het kort
(plus minus 100 pagina’s) even de laatste stand van de wetenschap
geven over een bepaald onderwerp. Hier dus de componist Beethoven.
Jos van der Zanden, Beethoven.
Ik ben weer helemaal bij over de muziek, het karakter,
de familierelaties, het onderwijs (Haydn onder andere)
van Beethoven, enzovoort.
Leuk geschreven. Ik ga zijn muziek maar weer eens beluisteren.
Boschstraat fietsstraat met auto-ongeluk
Even verderop zag ik een auto-ongeluk in fietsstraat Boschstraat.
Een bezorger heeft met enige snelheid vermoed ik de bocht
iets de kort genomen waardoor de paal met daarop een bord
over Boschstraat fietsstraat omver werd gereden.
Een buurtbewoner maakt van de gelegenheid gebruik om het nieuwe bord dat de gemeente hier geplaatst heeft te corrigeren met tape.
Op straat loopt een spoor van water (?) van de omgebogen paal naar de auto die iets verder geparkeerd staat. Duidelijk de ombuiger.
Terwijl de buurtbewoner uitlegt dat auto’s geen goed idee zijn in een fietsstraat komen de bezorger en de ondernemer naar wie hij op weg was (?) er aan om de paal weer terug te buigen.
Dat geeft mij de kans het gecorrigeerde bord nog eens goed in beeld te nemen. Het zal nog wel een tijdje onrustig blijven rond Boschstraat fietsstraat.
Breda, Brexit en Engelse drop
Gisterochtend liep ik door de Boschstraat.
Toen ik langs drogist De Blauwe Winkel liep
zag ik een prachtige spreuk over de Brexit in
de etalage. Dus gauw even een foto gemaakt.
Helaas spiegelde de ruit nogal. Dus heb ik de handgeschreven slogan hier nog maar even herhaald:
Een Brexit kan ons niet raken!
Immers, de Engelse drop blijft heerlijk smaken!
Drop van Joep
Willemstraat in de avond
Opvolgers van UFO’s in het Valkenberg
Glasbakken weg van Kasteelplein
Op het Kasteelplein gaat er een fontein komen.
Die komt zo’n beetje op de plaats waar tot voor kort
de glasbakken stonden.
Die zijn deze week weggehaald.
Ze waren al uit de grond gehaald, de glasbakken. Hier worden ze ’s ochtends opgeladen om naar de Hoge Brug verplaatst te worden.
De rust is teruggekeerd op het Kasteelplein. De fontein kan komen.
Creatieve Woensdag 04
In de ochtend actief geweest bij het Nederlands Drukkerij Museum
in Etten-Leur.
Daar ben ik verder gegaan met het handzetten van de tekst voor mijn boek.
In de avond door gegaan met mijn lino experimenten. Met de lino’s wil ik illustraties maken voor mijn boek. Maar ik heb dit al heel lang niet meer gedaan. Daarom eerst maar weer eens wat techniek opdoen.
Voorbeeld van een lino op mijn positioneringshulp. Dat moet er voor gaan zorgen dat de lino’s steeds op de juiste plaats liggen als ik ze over een bestaande afdruk wil drukken. De ‘R’ staat voor de hoek rechtsonder. Mijn lino’s zijn zo ook op de achterkant gemerkt.
Dit is het handpersje dat ik bij het drukken kan gebruiken.
Eerste resultaten. De kleuren heb ik niet bewust gekozen. Ik heb de drukinkt gebruikt die mijn collega’s in gebruik hebben.
Buitenste en binnen-H op elkaar. Dat moet beter kunnen.
De blaadjes lukken aardig. Wat vooral grappig is dat in de linkertak hier en daar lijntjes te zien zijn die ik er niet wil maar die wel vooor diepte zorgen. Grappig effect. Kan ik dat bewust gaan gebruiken bij de definitieve lino’s?
Letters H.
H met groene blaadjes. Voor het groen een drukinkt gebruikt die gemengd was met wit.
Ik leg steeds het papier verkeerd op de lino bij het afdrukken van de tweede lino.
Dit is het resultaat waar ik naar op zoek ben.
Drukkerij van Wees
Van Wees was een drukkerij aan het Kasteelplein in Breda.
Van Wees stond ook bekend om de verkoop van religieuze artikelen
zoals bidprentjes, kruisbeeldjes en wijwaterbakjes.
Hier gaat het om een nieuwe aanwinst voor het Nederlands
Drukkerij Museum in Etten-Leur:
clichés voor verschillende pennen die men er verkocht
en een afdruk ervan.
Het Stadsarchief heeft een paar foto’s van de drukkerij uit 1973:
Dit is een deel van de gevel in 1973.
Dit is een niet zo scherpe foto van het interieur van Drukkerij Eduard van Wees. Ook uit 1973.
Maar dan nu de cliche’s:
Dit is een afdruk van de cliche’s en de cliche’s van de pennen zelf.
De leeftijd van deze cliche’s is onbekend maar ze kunnen al best 50 jaar oud zijn. De onderste is blijkbaar een eigen product van Van Wees (?)
Nog eens inzoemen op de cliche’s. Ze zijn van lood maar gegalvaniseerd en zien er daardoor koperachtig uit. Een prachtige aanwinst voor het museum. Als je ze in het echt wilt zien dan moet je maar eens langs het museum gaan, daar zijn deze en nog andere schatten te zien.
Creatieve Woensdag
Laten we maar beginnen met het belangrijkste:
vorige week is lino 3 gereed gekomen.
Deze lino’s moeten samen straks 1 beeld gaan vormen
in ten minste 3 kleuren.
Dit is de versiering van de letter H.
Maar al overleggend kwamen we op het punt
van de ideale bladspiegel.
Daarvoor kwamen een tweetal bladen op tafel
waar ik een foto van gemaakt heb.
Ik moet ze eerst eens verder bestuderen om
hier meer over te kunnen zeggen.
Als iemand ideeen heeft: Welkom.
Termen die daar een rol bij spelen leert mij een snelle zoektocht
op het internet:
= Diagonaalmethode
= De Gulden Snede
= Methode Van de Graaf
..It’s too late to stop now…
Over muziek lees je niet zo veel meer op mijn blog,
Met de komst van het downloaden en streamen van muziek
is de kwaliteit niet perse omhoog gegaan.
Nou moet dit geen stukje worden van vroeger was alles beter
maar de uitgave van
..It’s too late to stop now…volumes II, III, IV & DVD
door Van Morrison moet ik toch noemen.
De opnames zijn van 23 mei 1973, 29 juni, 23 & 24 juli 1973.
De DVD is van optredes op 23 & 24 juli 1973.
Ze zijn fantastisch!
..It’s too late to stop now…volumes II, III, IV & DVD door Van Morrison.
Een speciale vermelding van John Platania op gitaar, is op zijn plaats.
De opnames zijn nog niet zo gepolijst als later werk van
Van Morrison. Dat maakt dit werk zo speciaal.
Wel wordt duidelijk dat Van ook toen al met veel verschillende
instrumenten zijn muziek wilde brengen.
Dan heb ik de DVD nog niet gezien!
Er zijn niet veel opnames van Van op DVD
dus hier kijk ik speciaal naar uit.
Maar de drie live cd’s zijn in ieder geval zeer de moeite waard.
En er is meer goed nieuws: in september komt
er een nieuw album uit: Keep me singing met bijvoorbeeld
een song met als titel ‘The pen is mightier than the sword’.
Sofadi showcard tafelproefpers met rubberen drukrol
Afgelopen week heb ik een proefpersje gekocht.
een Sofadi showcard tafelproefpers met rubberen drukrol
(modele déposé système breveté en France et à l’étranger.
43, Rue de Stalingrad 93 – Montreuil).
Hij staat nu op zijn plaats.
Binnenkort ga ik hem voor het eerst gebruiken.
Sofadi showcard, modele déposé système breveté en France et à l’étranger, 43 Rue de Stalingrad, 93 – Montreuil.


































































