Over Argusvlinder

Living in Breda, in the Netherlands, likes to blog about all the things that keep me busy.

Bruiloft in Orchha

Terwijl we terugliepen van de cenotafen naar de citadel van Orchha
gingen we ook langs de Ram Raja tempel. Die was op dat moment gesloten.
Maar wij waren niet de enige die teleurgesteld waren.
Er waren ook bruiloftsgasten die zich blijkbaar niet aangemeld hadden.
Een kleurige vertoning.

DSC_8634BruidEnBruidegomVoorRamRajaTempel

Let eens op de voeten van de bruidegom en de vele polssieraden bij de bruid.


DSC_8636BruidBruidegomEnFamilyVoorDeRamRajaTempel

De vrouwen van het gezelschap droegen meestal sluiers.


DSC_8637SlependeMiddag


DSC_8638Huwelijk

Na even zoeken vond men toch een plaats om de rituelen uit te voeren.


Gelezen. Alfred Birney: De tolk van Java

WP_20180307_14_11_50_ProAlfredBirneyDeTolkVanJava

Alfred Birney, De tolk van Java.


Waarom dit boek in de literaire prijzen valt is mij onduidelijk.
Daarmee is niet gezegd dat het boek niet relevant is.

Het boek beschrijft het leven van een man en zijn familieleden in
wat we nu Indonesie noemen. De tijd waarin de gebeurtenissen zich afspelen
is de bezetting door Japan en de politionele acties.

Daarnaast beschrijft het boek het leven van het gezin van de man
uit Indonesie in Nederland na de politionele acties.

Het boek beschrijft dit van verschillende invalshoeken.
Van officiele rapporten, krantenartikelen, officiele brieven van de
mariniers, ervaringen van dader, slachtoffers en betrokkenen.
Een manuscript over de tijd als Nederlands marinier van Indonesische geboorte.

Best complex allemaal en soms schijnbaar ongestructureerd.

Maar het geeft heel goed aan in welke positie mensen kunnen geraken in een oorlog.
Daarom is dit boek relevant. Mensen in Nederland hebben hier vaak
geen voorstelling van.

Denk Syrie.
Vandaag wordt je onderdrukt door Bashar al-Assad, dan door zijn tegenstanders,
dan door IS, dan door een tegenstander van Assad die steun krijgt van Assad.
Dan door een aspirant-lid van de EU en de diverse groepen worden soms wel
en dan weer niet gesteund door grootmachten als Rusland en de USA.
Al die mensen hebben zo hun eigen idee over de regio maar jij krijgt
de bommen op je kop, jouw winkels zijn leeg en er is geen water.

Het boek ‘De tolk van Java’ deed mij erg denken aan het luisterboek
‘Indië vaarwel’ van Pans Schomper.
De Nederlandse gebeurtenissen van de tweede generatie zijn in
‘De tolk van Java’ wel nieuw.

Goed om te lezen, soms langdradig.
Relevant? Zeker maar literatuur?

Brug Valkenberg Breda deels hersteld

WP_20180306_12_42_34_ProBrugValkenbergBreda

Toen ik deze week door het Valkenberg in Breda liep, zag ik dat er een belangrijke stap is gezet in het herstellen van de brug. Het grijs zijn de nieuwe stukken die er in de reling gezet zijn.


Begin dit jaar is met een storm een boom omgevallen en die boom
heeft een deel van de karakteristieke reling van de ‘rode’ brug
in het Valkenberg beschadigd.
Zoals hierboven te zien is, heeft de gemeente het herstel opgepakt
en is waarschijnlijk alleen nog een verfbeurt nodig.

Gezien: Leven? of Theater?

De DVD bevat twee zaken: een documentaire over het leven en werk van
Charlotte Salomon en de film gemaakt door Frans Weizs met
min of meer hetzelfde onderwerp.
De documentaire heb ik gezien.
Die is goed maar is inmiddels al weer gedateerd.
Immers die is gemaakt terwijl een deel van het werk van Charlotte
(de brief) nog onbekend was.

De film heb ik niet kunnen afkijken.
Dat kan komen omdat de griep me nogal heeft aangepakt
of omdat mijn analyse correct is en de film wel erg zweverig is.
Mijn advies: haal die DVD uit de handel.
Verkoop in plaats daarvan het boek: Charlotte van David Foenkinos.

WP_20180303_12_10_04_ProLevenOfTheaterFransWeisz


Gelezen: Arthur Japin, Kolja

‘De overgave’, een ander boek van Japin, heb ik als luisterboek
gehoord en dat was een spannend avonturenverhaal.
Bij ‘Kolja’ slaagt Japin veel minder.
Misschien komt het door de vorm die er gekozen is,
een soort raamvertelling, en die minder spontaniteit toelaat.

Misschien is de ‘onthulling’ van de geaardheid van
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski wat te hoog gegrepen.

Wat overblijft is een te gesuikerde versie van Japin’s waarheid.

Prettig om te lezen.

WP_20180228_12_23_00_ProArthusJapinKolja

Arthur Japin, Kolja.


Gelezen: Viet Thanh Nguyen, De Sympathisant

Het boek is uit het Engels vertaald door:
Paul Bruijn en Jetty Huisman.
Dat moet apart vermeld worden.
Ik las eerder een boek van deze schrijver in het Engels
en nu in het Nederlands was het alsof ik de tekst in het Engels las.
Er was geen verschil.

VietThanhNguyenDeSympathisant

Viet Thanh Nguyen. De Sympathisant.


Ik las een bundel met verhalen van dezelfde schrijver in het Engels.
The Refugees. Een mooie verzameling verhalen over Vietnamezen
in Amerika met allerlei dilemma’s.
Maar geen enkele hoofdrolspeler was een ‘zielige vluchteling’.

Hier gaat het over de ervaringen van een groep vluchtelingen.
De hoofdpersoon zit in een wel heel bijzondere spagaat.
Dat maakt het boek steeds verrassend, steeds anders dan verwacht.
Met een bijzondere rol voor ‘Apocalypse Now’ en ‘Heart of Darkness’.

Geweldig boek om te lezen.

Het boekbinden voor allen

‘Het boekbinden voor allen’ is een klein, dun boekje
waarvan ik een paar jaar geleden de losse bladen/katernen kocht.
Nu ga ik dit boek van Maurice van Esschen inbinden.
Het idee is om leer van een oude jas te gebruiken om
de band te bekleden.

WP_20180212_10_49_50_ProDeLerenJasWaarmeeDeBandBekleedGaatWorden

Vandaag heb ik de jas nog eens beter bekeken. Ik ben begonnen de voering er uit te halen Dus het tornmesje is weer in gebruik geweest.


WP_20180212_11_08_41_ProDeKleurVanHetLeerEnHetSchutblad

Als schutblad heb ik dit blauwe papier op maat gesneden. Dat blauw geeft een mooi contrast met de kleur van het leer.


WP_20180212_11_20_33_ProSchutbladenBevestigdOpHetBoekblok

Dit is zo ongeveer de meest saaie foto die ik in lange tijd heb gemaakt. Dit is het boekblok met aan de voor- en achterkant het blauwe schutblad. Dit boekblok moet nog op maat gesneden worden. Ik moet straks eerst de maar van de bedrukte pagina’s overnemen op het schutblad. Maar dat is geen probleem.


Het boekblok van saa-papier voor het boekje Cambodja – Laos,
heb ik uit de boekenpers gehaald.
Het boek is veel compacter dan voordat het de pers inging en blijft mooi in vorm.
Dus kan ik het straks mooi op maat snijden voordat ik het ga inbinden.

Het vlaggenboek over Plantin is gereed op het vermelden
van de bronnen van de ansightkaarten na.

Ge motter mar op komme: de grote optocht in het Kielegat

Mijn verkoudheid was minder.
Het weer beter dan gisteren en de sfeer zat er ik (en nog).
Een korte foto-impressie.

DSC_4088Om12UurIsHetNogLeegBijDeVriendenVanDePrins

Om 12 uur heeft de wind nog vrij spel bij de wagens van de vreienden van de prins.


DSC_4089

Misschien was ik wat later dan anders bij het opstellen. Ik kon gelijk aan de slag. Had dus weinig tijd en heb me geen zorgen gemaakt van wie een wagen nu precies was of wat het thema was.


DSC_4090HaiTee

Haai tea.


DSC_4091MieToePakMaal

Het duurde even voor ik het doorhad: Mie Toe Pak Maal


DSC_4093


DSC_4094


DSC_4095Foodturck

Leuk en mooi gemaakt: Foodturck. Het zal wel niet politiek correct zijn.


DSC_4096


DSC_4097

Het leven is zwaar als Kielegatter.


DSC_4098


DSC_4099OogeVught

Ooge Vught.


DSC_4100


DSC_4103


DSC_4104Euvel

De of het Euvel?


DSC_4106


DSC_4107RomeinseSoldatenEnBreda

Mij werd niet duidelijk wat Romeinse soldaten met Breda te maken hebben.


DSC_4108KomIerOewEigeAfvalScheie

Kom ier oew eigen afval schije.


DSC_4109PausFranciscus

Paus Franciscus.


DSC_4110VanAfvakNaarGrondstofCarnafval

Van afval naar grondstof of Carnafval.


DSC_4111VenitiaansMasker

Zo uit het bloemencorso.


DSC_4112VenitiaansMaskerZoUitHetBloemencorsoWeggelopen

Nog een Venitiaans masker.


DSC_4113


DSC_4114


DSC_4115

Een soort psychedelische Fabeltjeskrant.


DSC_4116


DSC_4118Gondels

Venetie in Breda.


DSC_4119


DSC_4120


DSC_4121TLekkerBietje

’t lekker bietje.


DSC_4123Kaalgeplukt

Kaalgeplukt.


DSC_4124IkKanErNieopKomme

Ik kan er nie op komme.


DSC_4127WeGaonSchijenScheiDeGijMeej

We gaon schije, Schei de gij meej?


DSC_4128CVDeMutsenDropbox

CV de Mutsen: Dropbox.


DSC_4129

Nog een deelnemer aan de grootste glimlach.


DSC_4130Afvalscheiding


DSC_4132MieToe


DSC_4133

Een duivelse lach.


DSC_4134PaauwerWoman

Pauwervrouw.


DSC_4136Afvalscheiding


DSC_4137PaauwerWoman

Pauwervrouw.


DSC_4138OokGekroondeHoofdenGebruikenEenMobiel

Ook gekroonde hoofden hebben een mobiel, zelfs in de Grote Optocht van het Kielegat.


DSC_4139Blauw


DSC_4140DeKopseKant

Als je wilt weten waar ik ongeveer mijn foto’s gemaakt heb: bij de Kopse Kant.


DSC_4141MannenMeteenMissie

Mannen met een missie.


DSC_4142OepsDaarGaatMijnMuts

Oeps, daar gaat mijn muts.


DSC_4143GFT


DSC_4144DeRodeDraadVanDeOptocht

De rode draad van de optocht.


DSC_4146DeEnigeEchtePrinsVanHetKielegatBeginDeOptocht

Prins Carnaval.


DSC_4147PrinsenZat

Maar er liepen voldoende opvolgers rond.


DSC_4148PauwerVrouw

Pauw er vrouw.


DSC_4150EenFractieTeVroeg

Net een seconde te vroeg afgedrukt.


DSC_4158Verteller

Een verteller met de nadruk op tellen.


DSC_4159KikTumGaon

Kik tum gaon.


DSC_4162


DSC_4163


DSC_4164DeWeerspiegeling

De weerspiegeling.


DSC_4166

Dat ziet er veel beter uit dan bij de brakkesliert gisteren.


Brakkensliert in het Kielegat

Er staan veel wind, een koude wind.
Dat hielp niet bij mijn stemming.
Daarom sluit ik me helemaal aan bij de laatste foto
die ik van de brakkensliert gemaakt heb.
Maar de deelnemers hadden er veel zin in en daar gaat het om!

DSC_4087VolgendJaarZijnWeBeter

Mijn laatste foto van de optocht: Volgend jaar zijn we beter!


DSC_4050

De zon liet ons in de steek aan het begin van de optocht.


DSC_4051WeGevenErEenSlingerAan

We geven er een slinger aan.


DSC_4052

Er was een groep met als motto ‘Kielegat 1590’. Ik vond de hoofddeksels zo super getroffen.


DSC_4054GeMotErMaorOpKommeMeejOewPensioenDeRaadVan11NogDoen

Ge mot er maor op komme: meej oew pensioen de raad van 11 nog doen.


DSC_4057WeAreShoes

We are shoes.


DSC_4059Kielegat1590


DSC_4060LaotOewNieStrikke

Goed gevonden maar de link naar de rest van de groep ontging me: Loat oew nie strikke.


DSC_4061

Ge mot er maor opkomme.


DSC_4066JohnLenNon

John LenNON.


DSC_4068Hinkelpad

Kom maor op m’n hinkelpad.


DSC_4069


DSC_4072GeMotErMaorOpKomme

Ge mot er maor opkomme.


DSC_4074LassoWerpen

Lasso werpen.


DSC_4079DeTurfschippers

Kielegat 1590.


DSC_4083DeTurfschippers

Een sloep vol Turfschipperkes.


Het derde project

Het derde project dat ik onder handen heb is het inbinden
van het boekje van Maurice van Esschen:
Het boekbinden voor allen.
Het boekje heb ik een paar jaar geleden gekocht, losbladig.
Het zijn slechts vier katernen.
Heel veel werk ga ik er niet aan hebben maar voor tussendoor
is het een leuk project.
Vraag is wel hoe de band er uit gaat zien.
In mijn werkplaats hangt nog een korte leren jas.
Ik denk dat ik dat materiaal eens ga gebruiken
als bekleding van de band.

WP_20180210_09_25_30_ProMauriceVanEsscheHetBoekbindenVoorAllen

Een dik boek is het niet maar zo’n oudere tekst daar kun je veel van leren. Het boek bevat een aantal tekeningen en die zijn ook heel leerzaam.


WP_20180210_10_02_42_ProHetBoekbindenVoorAllenMetGaatjes

Eerst maar een gaatjes in de rug geprikt zodat ik de katernen aan elkaar kan naaien.


Wordt vervolgd.

Boek Cambodja Laos

Het Saa-papier dat ik kocht in Laos ga ik gebruiken
als basis voor een fotoboek.
Het papier heeft een mooie kant met bloemblaadjes,
grassprieten en varens.
De minder mooie kant is blanco. Die blanco kanten
ga ik gebruiken om de foto’s op te bevestigen.
Uit alle foto’s die ik de afgelopen vakantie heb gemaakt
en die als orientatie portret waren, heb ik er 44 geselecteerd.
De foto’s zijn allemaal hier op mijn blog te vinden.
Maar deze blog gaat over het boekje.

WP_20180209_16_47_07_ProDeCombinatieVanDeFotosEnHetMooiePapierGaatGoedWerken

Het combineren van de foto’s en de ‘mooie’ kanten van het papier gaat volgens mij goed werken.


WP_20180209_16_47_32_ProDeFotosPassenPrimaOpDitMooiePapier


WP_20180210_09_15_06_ProHetWordtEenHeleHogeStapel

Alles bij elkaar wordt het behoorlijk dik. Ik wil de omslag niet met reguliere platten maken maar met stukken leer. Zodanig dat het papier goed zichtbaar blijft omdat het zo mooi is.


WP_20180210_09_17_55_ProDeHeleStapelInDePers

Dus voor het inbinden gaat de stapel eerst maar eens in de boekenpers.


WP_20180210_09_18_23_ProDeboekenpersWatVerderAangedraaid

Dan aandraaien. Het idee is om het papier ten minste 24 uur in de pers te laten zitten. Morgen maar weer eens verder kijken.


Vlaggenboek

Eerder schreef ik al over de eerste stappen het boekje Signum,
een vlaggenboek, te maken.
Het is al af en al aan zijn tweede bestemming toe.

WP_20180209_14_07_59_ProVlaggenboekZitInElkaar

Alle vlaggen zijn aangebracht. Maar voor mij is een leeg boek geen boek. Dus hoe ga ik dit nu vullen. Het eerste idee was om het te vullen met patronen uit Azie. Daarom begon ik met een geprinte foto te bewerken van een Laoitaanse, Boeddhistische monnik.


WP_20180209_14_36_23_ProThaiseMonnikMetTatoeage

Hier zie je die monnik met die enorme tatoeage op zijn rug. Maar ik kan niet zeggen dat ik er enthousiast van werd. Zeker niet als ik het boekje helemaal opende.


WP_20180209_14_36_54_ProDeThaiseMonnikDatGaatHemBietWorden

Dit gaat hem niet worden. Toen ik in mijn stapeltje toekomstige projecten ging snuffelen voor een volgend boekje kwam ik een set ansichtkaarten tegen van het Plantin-Moretus in Antwerpen. Een van de kaarten is zelfs een portret van Plantin. Een mooie voorkant.


WP_20180210_11_19_30_ProBewerkteAnsichtkaarten

De kaarten zijn veel te groot voor op een vlag. Daarom heb ik de kaarten versneden. De stroken die zo ontstaan hebben voor de meeste mensen, hoop ik, wel een referentie naar het drukkers- en uitgeversvak. Dat dezelfde afbeelding vaker gaat voorkomen is niet zo erg. De vlaggen hebben twee kanten en je ziet dus altijd maar een deel van de afbeeldingen en dan nog een gedeelte. Daarnaast heb ik ‘lange’ en ‘korte’ vlaggen. Dat alles bij elkaar geeft zo’n variatie dat dit wel gaat werken.


WP_20180210_11_21_06_ProPlantinOpDeVoorkantRestjes

De kaart die op de voorkant van het boekje komt zie je hier onder. Daarboven zie je ook een serie smallere strookjes. Die zijn overgebleven van de kaarten. Die ga ik ook verwerken.


WP_20180210_12_02_28_ProVlaggenboekPlantinInDeMaak

Vanochtend heb ik een begin gemaakt met het opplakken van de stukken kaart.


WP_20180210_14_16_28_ProVlaggenboekPlantin

Vanmiddag waren alle vlaggen bekleed. Het boekje ligt nu onder bezwaar zodat het goed kan drogen.


De cenotaven van Orchha

Cenotaaf is een niet zo bekend begrip.
Dus we beginnen maar even met Wikipedia:

Een cenotaaf (uit het Grieks: kenos = leeg, taphos = graf) is een grafteken dat al sinds de klassieke oudheid wordt opgericht ter nagedachtenis aan overledenen van wie het stoffelijk overschot elders verkeert of onvindbaar is.

 

Een cenotaaf werd (en wordt nog wel) vaak aangebracht in de wand van een kerk. De graven van pausen in de Sint-Pieter te Rome zijn bijvoorbeeld cenotafen. De eigenlijke graven bevinden zich elders. Ook op het Forum Romanum bevindt zich een cenotaaf: Lapis Niger, waarvan beweerd wordt dat het een grafmonument is voor Romulus ofwel een herinnering aan zijn tenhemelopneming, als de god Quirinus.

 

Een voorbeeld van een middeleeuwse cenotaaf is de elfde-eeuwse cenotaaf van Monulfus en Gondulfus in het lapidarium van de Sint-Servaasbasiliek in Maastricht. Deze stond van circa 1075 tot 1622 boven het lege graf van de heilige bisschoppen Monulfus en Gondulfus. De relieken zelf werden in kostbare reliekhouders op het hoogaltaar tentoongesteld.

 

Een bekend voorbeeld in Europa is de cenotaaf (Cenotaph) op Whitehall in Londen, die werd opgericht kort na het einde van de Eerste Wereldoorlog en die de plaats vormt van de jaarlijkse Remembrance Day.

 

Een Nederlands voorbeeld is de cenotaaf van admiraal Jacob van Wassenaer Obdam in de Grote of Sint-Jacobskerk in Den Haag. In België zijn de Ieperse Menenpoort en het Tyne Cot Cemetery bekende voorbeelden. Samen bevatten ze ingegrifte namen van zo’n 90.000 vermiste soldaten van het Britse Gemenebest uit de Eerste Wereldoorlog.

 

Ook buiten Europa bevinden zich cenotafen, zoals die in Hiroshima, ter herdenking van de 200.000 doden die vielen als gevolg van de atoombom die de stad trof aan het eind van de Tweede Wereldoorlog.

In India kent men dergelijke monumenten ook.
Het zijn in Orchha op zich zelf staande grote monumenten.
Deze monumenten worden als volgt geintroduceerd:

Group of Cenotaphs
Fifteen cenotaphs to the Bundela kings and members of their clan are located on the southern banks of river Betwa. These include the chhatries of Madhukar Shah, Vir Singh Deo, Jaswant Singh, Udait Singh, Pahar Singh & others. Most of the cenotaphs are designed in Panchaytan style. They are constructed on an elevated square platform. The santum sanctorum too is square shaped and in the center. The upper portion has been made angular with arches. The peek of the sanctum sanctorum is patterned in the Nagar style of temple architecture.

DSC_8593OrchhaWeVerlatenDeCitadel

Via een grote poort verlaten we de citadel van Orchha op zoek naar de cenotaphs. Die waren reden om deze plaats te bezoeken.


DSC_8595DeCitadelVanuitDeStad

Buiten de citadel heb je een spectaculair uitzicht op de citadel en de grote paleizen daar binnen.


DSC_8596HetIsDringenBijDeBrugOverDeBetwa

We lopen met de drukte mee. De centotaphs moeten aan de rivier liggen dus we gaan die kant op. Het verkeer stropt een beetje.


DSC_8597HetWegdekVanDeBrugOverDeBetwa

Aan het eind van de weg, daar waar de rivier stroomt ligt een brug. Hier zie je het wegdek en het verkeer op de brug.


DSC_8598DeBrugOverDeBetwa

Deze foto geeft iets meer overzicht van de brug over de Betwa. Let wel, het lijkt nu een voetgangersbrug. Maar al het verkeer, van voetganger tot tankauto moet over die brug.


DSC_8599DeCenotaphs

Dan wordt ook gelijk duidelijk waar de cenotaphs zich bevinden.


DSC_8600DeBetwaEneenCenotaph

Compleet met ghats. De grote cenotaphs liggen allemaal bij elkaar in een soort ommuurde tuin.


DSC_8601BetwaMetCitadel

Bij de rivier is te zien dat de citadel helemaal tot aan de rivier loopt. Het terrein van de citadel is dus veel groter dan alleen de paleizen.


DSC_8602OrchhaDeMuurVanDeCitadelLooptTotAanDeRivierDeBetwa


DSC_8603KapperAnnexSnoepwinkel

De openluchtkapper.


DSC_8604EenCenotaphVanafDeGhats

De monumenten kun je gerust fors noemen.


DSC_8606OrchhaCenotaphs

Vanaf de ghats zie je de monumenten achter een hoge muur staan. Die muur moet de tuin schoon houden en dat werkt prima.


DSC_8607CenotaphOfVirSingDeo

CENOTAPH OF VIR SINGH DEO
The rule of Vir Singh Deo (1605 – 1627 AD) is regarded as the golden era in the annals of Bundela Dynasty. He built the grand & magestic building ie. Jahangir Mahal, Phoolbagh, Lakshminarayan temple, hamam and naubatkhana. The cenotaph of Vir Singh Deo was built by
Jujhar Singh in 1627 – 1628 AD. Constuctionon an elevated square platform. The sanctum sanctorum too is square shaped and in structure is three storeyd. The joint on each of the floors have balconies, most of which have not been able to survive and rawages of time. The flow of the Betwa river touches the bottom of platform making it more scenic.

DSC_8609OrchhaCenotaphs


DSC_8610Orchha


DSC_8612OrchhaCenotabhOfBankaUmedSingh

Cenotabh of Banka Umed Singh
Banka Umed Singh was landlord of Banka pahasi and kiledar of Orchha fort, died in VS 1801 (1742 AD) at Orchha. Who was descendent of Hardaul and a son of Raisingh
(a brother of Maharadja Udotsingh). This cenotabh was constructed in 1742 AD during the time of three arched doors. Sanctum has image of Umedsingh with his consort fixed on back wall. An inscription of three line carved on the canopy of image mentioned VS 1801 (1742 AD).
Sanctum topped with small dome.

DSC_8613OrchhaCenotaphs

Hier krijg je een gevoel voor de tuin en de ruimte die de cenotaphs innemen.


DSC_8614OrchhaCenoraphs


DSC_8615OrchhaCenotaphs


DSC_8616OrchhaCenotabhBirSinghDeo

Dit gebouw ligt buiten de tuin en de buitenkant is helemaal vol met nissen.


DSC_8617OrchhaCenotaphs

Maar nissen zie je ook bij de andere cenotaphs.


DSC_8618OrchhaGier

Terwijl we in de tuin rondliepen zagen we grote vogels vliegen. Waarschijnlijk dezelfde als die we eerder die ochtend op het paleis hadden gezien. Ik heb geen idee wat voor vogel het is maar groot is het in ieder geval.


DSC_8619OrchhaGier


DSC_8620Orchha

Toen we naar Orchha gingen hadden we eigenlijk geen idee wat we allemaal zouden zien. Die paleizen waren al mooi. Maar de cenotaphs waren zo apart. Hierna zouden we ook de tempels in de stad en nog meer terrein van de citadel bezoeken. Het overviel ons.


DSC_8622OrchhaGoedToeven

De temperatuur was al behoorlijk omhoog gegaan. De schaduw van de cenotaphs bieden bescherming van de zon.


DSC_8623VerderopInHetVeld

Verderop in het veld….


DSC_8624OrchhaCenotaphs

De cenotaven zijn ook te beklimmen. Dan kun je dit soort foto’s maken.


DSC_8625Orchha

Of deze, over de muur heen.


DSC_8627OrchhaCenotaphOfKingSawantSingh

Cenotaph of King Sawant Singh
Maharaja Prathwi Singh (1736 – 1753 AD) had a son named Puran Singh who died during lion hunting.
His son Sawant Singh succeeded his grandfarther in 1752 AD and ruled at Orchha up to 1765 AD.
King Sawant Singh received a royal banner and title of ‘Mahandra’ from Mughal Emperor Shah Alam.
This cenotaph was constructed by King Het Singh after his fathers death in 1765 AD. It is different from cenotaph in shape and size. It is square in plane having square sanctum surrounded by passage, which is decorated beautifully with paintings. The construction of spire, domes, kiosks and other parts of the cenotaph are good exemple of Bundela architectural style.

DSC_8628OrchhaCenotaphOfKingSawantSingh

Cenotaph of king Sawant Singh.


DSC_8629CenotaphOfKingSawantSingh

Cenotaph of king Sawant Singh.


DSC_8631OrchhaGroupOfCenotaphsText


Champassak

Champassak is een kleine plaats in het zuiden van Laos.
Een lange straat.
Aan die straat lag ons hotel.
De straat was erg rustig.
Het spitsuur was het uitgaan van de school.
Zeker, een eindje verderop, lag een drukkere weg.
Maar voor ons was het genieten.
Champassak is de plaats waar de World Heritage site
Wat Phou zich bevindt.

DSC_3352


DSC_3362


DSC_3376


DSC_3393


DSC_3400


DSC_3417


DSC_3435


DSC_3437


DSC_3455


DSC_3470


DSC_3477


Gelezen: Zinaïda Hippius

Een tijd terug besteedde ik aandacht aan een boek van
Pieter Waterdrinker: Tsjaikovskistraat 40.
In het boek worden veel namen van bekende en minder bekende
Russen genoemd. Zo komt een paar maal de dichter/schrijfster
Zinaïda Hippius aan bod.
Waterdrinker noemt haar geloof in de vooruitgang en
haar androgyne verschijning.

Wikipedia zegt het anders:

Hippius leefde van ideeën. Ze stond bekend als een politiek strijdbare intellectueel, een hartstochtelijke en grillige vrouw, maar werd ook wel een ‘koud intellect’ en een ‘slang’ genoemd (Trotski).

Hoe dan ook, terwijl ik het boek las en Zinaïda Hippius opmerkte
kwam er een vertaling uit van 4 van haar verhalen.
Het boek is tweetalig: de linkerpagina’s zijn in het Russisch
en rechts vinden we de Nederlandse vertaling.

Persoonlijk spraken de verhalen ‘De appelbomen bloeien’ met een
enorme ‘drive’ en ‘De deur’ het meest aan.

We lezen al zo weinig Russische literatuur.
Het boekje leest vlot.
Een aanrader wat mij betreft.

WP_20180207_12_54_06_ProZinaidaHippiuseenAlledaagseGebeurtenis


Banlung

Vanuit Banlung maakte we een boottocht naar onder andere mensen
die we animisten noemen.
Mensen die geloven in (Wikipedia) het bestaan van goede en kwade geesten,
die kunnen huizen in onder meer bomen, dieren en gebruiksvoorwerpen.
De geesten moeten goed gestemd worden door ze offers te brengen,
het houden van rituelen, rituele dansen en het houden van taboeregels.

Hier in Cambodja een voorbeeld van mensen die hun overleden familieleden
een jaar lang na hun overlijden goed proberen te stemmen en dan
dat jaar afsluiten met een groot feest bij het graf.
Hier twee foto’s van zo’n graf.

DSC_3293


DSC_3297

Beeld van een vrouw die bij haar overlijden zwanger was.


DSC_3320


Brug Valkenberg weer open

Sinds gisteren is de brug in het Valkenberg in Breda
weer open.
De brug was afgesloten nadat bij de storm eerder dit jaar
een boom, de spreeuwenboom, was omgewaaid.
We hadden dat wel op het web gelezen en terug in Breda
gezien dat de brug afgesloten was.
Gisteren ging de brug dus weer open.
Wat ik niet wist is dat de omgevallen boom een deel van
de rode railing had vernield.
die railing heeft de vorm van boomstammen of dikke takken.
Hij is vermoedelijk gemaakt van betonijzer en cement of beton.
Dat zal restaureren worden.
Vanochtend (het is al vroeger licht) kon ik wat foto’s maken.

WP_20180206_08_04_33_ProDeAchtergeblevenStamVanDeSpreeuwenboomInhetValkenbergBreda

Dit is de achtergebleven stam van de omgewaaide boom.


WP_20180206_08_04_11_ProRodeRailingBrugValkenbergDeelsGesneuveldDoorOmgewaaideBoom

Hier kun je goed zien dat een deel van de brugrailing is weggeslagen door de boom.


WP_20180206_08_05_14_ProLinksRichtingKasteelVanBredaIsDeRailingVanDeBrugWeg

Deze foto is gemaakt op de brug in de richting van het Kasteel van Breda. Je ziet links achteraan dat een stuk van de railing weg is en dat er een noodoplossing is geplaatst.