In de FutureDome (de voormalige Koepelgevangenis in Breda) zijn filmopnames. Deze lamp moet daar bij helpen. Maar die gaat niet door die deur.
Categorie archief: Breda
Veel activiteit in binnenstad Breda
De afgelopen dagen had ik het over werkzaamheden aan de nieuwe
food court in de Reigerstraat, maar misschien had ik het wel verkeerd.
Vandaag waren er in ieder geval veel graafactiviteiten
in het centrum van Breda.
Ik zag het in de Cingelstraat, de Schoolstraat en de Waterstraat.
Dit is op de hoek Cingelstraat – Schoolstraat.
Dit was de Waterstraat rond de middag vanuit de Nieuwstraat gezien.
Zwaar verkeer op Kasteelplein en afzetting Cingelstraat Breda
De afgelopen dagen wordt het Kasteelplein in Breda
gebruikt als parkeerplaats van zwaar verkeer.
Soms ijzeren platen en vorkheftruck, dan weer
graafmachines.
Allemaal voor de nieuwe Food Court in de Reigerstraat.
Dit geeft een beeld van maandagochtend.
Dit was vanmorgen. In de verte is de afzetting van de Cingelstraat te zien. De chauffeur van de wagen van de gemeentelijke vuilophaal (milieu) dienst was verrast.
Derde gerechtsgebouw in Breda dat ik ken
Het is dan zo ver.
Het nieuwe gerechtsgebouw in Breda is in gebruik genomen.
Ook in een democratie moet de staat duidelijk maken dat zij
het voor het zeggen heeft.
Maar dit veel te grote, veel te luxe, veel te dure gebouw,
is een slecht idee.Justitie moet zich dienstbaar opstellen
aan de maatschappij en dat doe je niet vanuit een paleis.
Het nieuwe gerechtsgebouwkolos in Breda.
Groot gat in de Schoolstraat
In een muur van de voormalige bioscoop het Casino
is een groot gat geslagen.
Het pand wordt verbouwd tot een food court.
Zoals ik die in bijvoorbeeld China heb gezien is het een hal
met aan de vier kanten allemaal verschillende fast food restaurants.
In China is dat geen slecht idee.
Het wokken van gerechten vraagt niet veel tijd.
In het midden staan dan tafels en stoelen waar de klanten kunnen eten.
In China ging het dan vaak om de verschillende keukens van China zelf
aangevuld met eten uit Korea, Japan, maar ook pizza en hamburgers.
Voorlopig hier alleen nog een groot gat. Schoolstraat, Breda.
Spaarbankboekje
Vandaag besteed ik aandacht aan een spaarbankboekje
van mijn vader dat in gebruik is geweest tussen
14 augustus 1946 en 18 september 1950.
Dat kom je niet meer tegen.
Dit is de buitenkant van het spaarbankboekje. Het boekje was van de Katholieke Spaarbank te Breda. Karnemelkstraat 8.
Zo schrijven wij ‘controle’ niet meer.
De eerste pagina met een foto van het bankgebouw in Breda (?) Ik herken dit niet van de huidige Karnemelkstraat.
Achterin staat het ‘Spaarreglement van de vereeniging Katholieke Spaarbank’ met 18 artikelen “Aldus vastgesteld in de Bestuursvergadering gehouden den 23en Juni 1944.”
Ergens tussen de lege winkelpanden
Ergens tussen de lege winkelpanden van het NS Station Breda,
ik raakte er gisteren toevallig verdwaald,
zag ik twee ‘glazen bakken’ met iets van een filmpresentatie erin.
Geen uitleg.
Wel groot,
Vast heel duur om te maken.
De organisatie die dit gebouw beheert heeft blijkbaar te veel geld. Of je vindt dit nodig en dan maak je er een goede presentatie van, of je moet wat geld kwijt en je gooit het ergens in een hoek (letterlijk en figuurlijk). Het lijkt erop of dat laatste hier is gebeurd. Je kunt zoveel zinnige dingen met dat geld doen.
De familiekermis is begonnen!
Beter dan eerdere jaren is er een sliert van kermisattracties aangelegd vanuit het Park Valkenberg via het Kasteelplein, langs de Grote Toren, het stadhuis tot midden op de Grote Markt ter hoogte van de Veemarktstraat.
Ter hoogte van de Veemarktstraat, op de Grote Markt in Breda.
Een soort kleine achtbaan vanaf het bordes van het stadhuis.
De achtbaan met op de achtergrond de Grote Toren.
Wat maakt de meeste indruk: de kermisattractie of de showroomopstelling van de auto’s ervoor?
Kermis in opbouw in het Valkenberg
En de kermisexploitant hij ploegde voort
In de herhaling
Komende vrijdag begint de kermis in Breda
Jonge ganzen: schattig, maar het zijn er zo veel
Mannen met zuurstofmaskers en beschermende kleding op dak Reigerstraat Breda
Dit was 16 mei, 9 dagen geleden. Twee mannen op dak bij het gebouw in de Reigerstraat dat aan verschillende partijen is verhuurd: horeca en kamerbewoners. Passen en meten. Het pand heeft een beetje achterstallig onderhoud.
Vandaag mannen in beschermende plastic pakken en zuurstofmaskers. Ik heb met ze te doen met dit weer.
Nog een niet aangekondigd evenement: Landmachtdag in Breda
Nassaudag dit jaar met riddertoernooi
Dit jaar was het weer Nassaudag in Breda.
Met activiteiten in onder andere het centrum van de stad.
Het was erg druk op het Kasteel van Breda met een valkenshow
en een echt riddertoernooi.
Dat laatste vond ik een groot succes.
Een van de ridders, 2 uur voor het begin van het toernooi.
Kort voor de wedstrijd zaten de ridders al te paard.
De ereloge van het toernooi.
Dan volgt een voorstelrondje.
Met een glanzend en glimmend harnas.
De ruimte van het Kasteel van Breda is heel geschikt voor een dergelijk evenement.
Dan een aanloop.
Na iedere confrontatie een nieuwe lans zodat de lans die net gebruikt is gecontroleerd kan worden.
Nog een confrontatie.
Deze foto is in de lengte van het toernooiveld gemaakt. De ridders zetten hun paard aan tot galop.
Het treffen.
Pools Lentefestijn
Philips Symfonie Orkest
Jazz in Breda op vrijdag…..
…..en een beetje ook van donderdag.
Veel foto’s heb ik tot nu toe niet gemaakt maar dit is de overvolle haven in Breda op donderdag, Hemelvaartsdag.
Vandaag liepen we door de Reigerstraat en gingen daar het voormalige
kantoor van Dagblad de Stem binnen. Jazz ten Toon.
Het Pepijn Mouwen Kwintet trad daar op.
Een beetje van opzij. Prachtige muziek.
Het was genieten van deze mannen.
Deze band nam even pauze bij de Vrachtwagen op de Havermarkt. Dat heb ik toen ook maar even gedaan met fotograferen.
Grote tak afgewaaid in Valkenberg, Breda
Vanochtend liep ik door het Valkenberg en zag dat met de wind
en regen van vannacht een tak van een van de bomen is afgewaaid.
Je ziet de afgewaaide tak hier achter de stam op het gras liggen.
Dat is toch een behoorlijke tak. Het is een heel lang breukvlak.
Dit is de tak – het stuk dat nog aan de boom zit.
Vanaf de stationskant zie je de omvang van de tak, bladeren en bloemen.
Aan het eind van de dag was de tak al weer opgeruimd.
Nu kun je het breukvlak goed van onderaf zien.






























































