De hagelbui van vanavond.
Categorie archief: Breda
Nassaudag – Riddertoernooi
Afgelopen maandag was er een riddertoernooi op het
Kasteel van Breda (Nederlandse Defensie Academie of KMA).
Het was er drukker dan vorige keer.
Toen ik er de eerste keer rondliep lag het harnas van een van de ridders nog in losse onderdelen uitgestald.
Tussen de ridderuitrusting lag ook een draakje.
Het bleek de versiering van een helm te zijn.
Het stadswapen in het Kasteel van Breda.
Het toernooi kan beginnen.
Intussen op de weekmarkt in Breda…….
Valkenberg wordt weer Jurassic Park
Breda Beach al vroeg gereed
Vanmorgen stond er nog niets: Breda Beach
Beach Breda – Breda Beach
Nee dit is geen verklaring over het klimaat.
Ik ga niet dreigen met de mogelijkheid dat in 20xx (vul zelf
de XX maar in) Breda aan zee zal liggen en dat we dan een zeestrand
ergens in de buurt hebben liggen.
Nee dit gaat over een evenement volgend weekend.
Het Kwadrant en het Kasteelplein in Breda. Meer precies het plein gefotografeerd vanuit het Valkenberg.
Op het Kasteelplein zal een toernooi beach volleybal plaatsvinden.
Daarom heeft men op donderdag een zeil met reclame op het hek gehangen.
Alleen dat hek staat rond steigers die vanochtend afgebroken zijn. Het hek is nu ook weg.
Hier staat het zeil te wachten op de volgende eigenaar.
Vrijmarkt en zo
De Koningsdag is begonnen in Breda
Op het Kasteelplein wordt het hemelwater van de standdaken verwijderd en de standhouders beginnen met uitpakken.
Dit zijn allemaal stands van de ‘hobbymarkt’.
Rond half negen was het nog rustig in het Valkenberg aan de ingang Kasteelplein.
Al snel kwam ik mijn eerste stand tegen.
Hier is het al gezellig en comfortabel.
Richting Willemstraat is het al drukker.
Sommigen zijn erg goed voorbereid.
Even regende het erg hard. Hopelijk stopt het snel met regenen.
Verboden te voeren
In het Valkenberg staan al weer een tijd borden om de
bezoekers te waarschuwen de dieren toch vooral niet te voeren.
Een goed idee want er zitten soms wel heel veel kippen en ganzen.
Natuurlijk zijn de kuikentjes erg leuk maar ze worden groot,
hebben steeds meer voer nodig en soms verandert
het park in een groot toilet.
Maar het bord roept allerlei reacties op.
De antifascistische leus is nog maar kort geleden verwijderd.
Nu tekent iemand verzet aan met een sticker van een koolmees.
Wat de koolmees ons precies vertelt weet ik niet maar hij zit op een leuke plaats.
Aan het lezen: Johan de Witt en Engeland (en de Speelhuislaan)
Geen saai geschiedenisboek maar een boek dat laat
zien hoe je van oude brieven geschiedenis kunt maken.
Even wat achtergrondinformatie over Johan de Witt:
Johan de Witt werd geboren op 24 september 1625 te Dordrecht als zoon van Jacob de Witt en Anna van den Corput en broer van Cornelis de Witt. Johan ging eerst naar de Latijnse school in Dordrecht, studeerde rechten in Leiden en promoveerde in Frankrijk. Hij vestigde zich in 1647 als advocaat in Den Haag, werd in 1650 pensionaris van Dordrecht en in 1653 raadpensionaris van Holland. Als raadpensionaris was hij de hoogste ambtenaar van het gewest Holland, voorzitter van de Hollandse Staten en lid van de Hollandse afvaardiging in de Staten-Generaal waar hij optrad als woordvoerder. Johan de Witt was verantwoordelijk voor zowel het binnenlandse als buitenlandse beleid en was zo bijna twintig jaar lang een van de meest invloedrijke figuren in de Republiek. Johan trouwde met Wendela Bicker (1635-1668) en kreeg in totaal acht kinderen waarvan er drie jong stierven.
Deze informatie is afkomstig van de website van het Huygens ING.
Johan de Witt schreef en ontving als raadpensionaris bijzonder veel brieven. Zijn briefwisseling is hierdoor zeer veelzijdig en bestaat onder meer uit brieven van belangrijke staatslieden, buitenlandse ambtsdragers, legeraanvoerders, wetenschappers, kunstenaars, familieleden en talloze verzoeken om een recommandatie.Verreweg de meeste brieven zijn geschreven in de periode 1653-1672, terwijl een kleiner deel uit de periode vóór 1653 dateert. Na zijn dood is zijn persoonlijk archief overgedragen aan de staat en wordt nu bewaard op het Nationaal Archief: inventaris Raadpensionaris De Witt, 3.01.17.
Voor de ontsluiting van de brieven van De Witt heeft Huygens ING samenwerking gezocht met het Nationaal Archief en Early Modern Letters Online – EMLO – een project van Cultures of Knowledge, onderdeel van Oxford University en de Bodleian Library. Een team van vrijwilligers, gastonderzoekers en stagiaires ontsluit de brieven op gegevens als verzender, ontvanger, datum, plaats van verzending en ontvangst, taal en archiefgegevens. Ook zijn er bij iedere brief links aangebracht naar een digitale afbeelding en naar gedigitaliseerde edities. Vanaf 14 maart 2019 zullen de eerste zevenduizend veelal diplomatieke brieven online raadpleegbaar zijn.
Ter gelegenheid van de ontsluiting van al die brieven is er ook
een boek verschenen dat ik aan het lezen ben.
‘Lezen’ is misschien niet helemaal de juiste term.
Je leest, kijkt en verwondert je.
Al die mensen die De Witt brieven schreven.
Al die onderwerpen.
Al die ingewikkelde handschriften.
Het boek bevat een serie van 20 voorbeelden (we noemen dat dan een bloemlezing)
die samengesteld is door Ineke Huysman en Roosje Peeters.
Het geheel is voorzien van tekeningen gemaakt door Jean-Marc van Tol (een
van de makers van Fokke en Sukke).
Voor deze blogpost bladerde ik meteen naar ‘De Vrede van Breda’.
Een brief van een onbekende schrijver aan Johan de Witt van 24 mei 1667.
Het is een soort ooggetuigenverslag van het begin van de vredesonderhandelingen.
Een klein stukje uit de hertaling, de brief ‘vertaald’ naar hedendaags Nederlands:
Na ruim een week incognito in de stad te hebben verbleven, zijn de Engelse ambassadeurs vanmiddag om 12 uur eindelijk vanuit het Speelhuis, waar ze vanmorgen heen zijn gegaan, officieel de stad binnengekomen.
Enkele ruiters haalden het gezelschap op en bij de tweede brug werden zij verwelkomd door de heer Hauterive.
Zij verlieten de koets voor een korte begroeting, waarna de heer Hollis zei: ‘Er is geen tijd om hier lang te blijven staan.’
Hij verzocht de heer Hauterive ook plaats te nemen in de koets, wat deze deed na de twee ambassadeurs.
Daarna namen ook de andere edelen plaats in de koets.
Het was een entree zo voornaam als men zich maar kan voorstellen. Vooraan reden twee heren in livrei op mooie paarden, gevold door acht pages te paard in blauw livrei dat rijkelijk met zilver was afgezet. Zowel hun kleding als rokken waren zo rijk omzoomd, dat moeilijk te zien was waar de stof in het borduursel overging. Toen volgden trompetters……
Lees de rest zelf in dit vermakelijke boek.
De afbeelding van de brief waarvan ik in deze blogpost een stukje opnam
kun je hier vinden.
Weekmarkt Breda was kaasmarkt vandaag
Pluk kruipt op het dak van de Cadettenflat
Vandaag zag ik de eerste bloeiende magnolia…
De realiteit zinkt weer in: het Kielegat wordt ontmanteld. Da ziede zo.
Lost & Found Cingelstraat en Kraanstraat
Misschien is het een tic van mij of is het een van die bijzondere
pluspunten van het wonen in een binnenstad.
Na een evenement zijn er altijd zowat ‘verdwaalde’ fietsen te bespeuren.
Hopelijk worden ze weer gevonden en kunnen ze hun functie weer opnemen.
Misschien zijn het fietsen van het winkelend publiek.
Alleen deze fiets staat al zo’n dag of 4 op dezelfde plaats in de Cingelstraat.
Deze Altec Manta is door iemand als ‘grap’ in een trapgat gegooid maar is nu weer beschikbaar voor de eigenaar.
Deze bakfiets zal wel bewust achter gelaten zijn: lekke achterband.
Kraanstraat. Op precies dezelfde plaats stond eerder met carnaval een bureaustoel.
Gevonden voorwerpen in het Valkenberg
Carnaval op dinsdagmiddag
Op dinsdag is er een uiteenlopend programma.
Zo is daar de ‘Brunch met de Prins’, is het Bontjassendag en
is er op de Grote Markt ‘Kielegat got talent’.
Dat laatste was de eerste keer.
Daarnaast zijn er een paar grote wagens te bewonderen op de Grote Markt.
Mijn foto’s zijn van alles wat.
Een van de koppen van de wagen van CV de Narrekoppen met op de achtergrond de Grote Toren.
Deze kop is van de wagen van CV de Meikevers.
Daar komt de kop van de hoofdonderwijzer of Prins Daan ook van.
Even verderop was de Brunch met de Prins aan de gang.
Bontjassendag 2019: Meej bont fit en gezond.
Kiske en Mieske gaan deze dag niet overleven maar voorlopig hingen ze nog in de zon.
Tijd om aan ‘Kielegat got talent’ te beginnen.
Volgens mij is dit een deel van de jury.
Misschien een tip voor de organisatie: volgend jaar de banner afstemmen op de plaats waar die komt te hangen zodat hij niet half achter een hek verdwijnt.
Da ziede zo in het winkelhart van Breda.
Tussen de wolken bleef de zon schijnen. Zo lijkt het erop dat we het meestal droog gehouden hebben met af en toe zon en de wind was minder sterk dan verwacht, Veel beter weer dan voorspeld.
Grote optocht van het Kielegat (deel 2)
Sommige van de wagens zijn zo goed gemaakt.
Ze hebben alle ruimte in de straten nodig.
Aan de schmink te zien is dit een van de Oagdijkse Hopjes.
Ook in de Grote Optocht was veel illusie en magie.
De reclame is al op de Hoge Brug opaan.
Superkop.
Da ziede zo.
De magie van de illusionisten.
De ene gebeurtenis nog magischer dan de andere.
Waarom China en meer speciaal de Chinezen in de optocht blijven terugkomen is mij een raadsel. In deze editie van de Grote Optocht waren er veel problemen met de anatomie. Hier is een voorbeeld van Witte Chinezen.
‘Worst van Clara terug!’ en ‘Ik ijs mooi weer’. Een echt geel hesje.
Veel ecologische thema’s in de optocht zoals die van de ‘Boeren Sociëteit Ginneken’ met de Stadslandbouw.
Oagdijkse Hopjes.
Wij gooien strike.
De redding was nabij.
Ouderen waren aan het demontere.
Deze ouderen willen met carnaval niet achter de geraniums.
In de optocht werden ook kannibalen waargenomen.
Deze was onderdeel van een wagen.
Dat trekt natuurlijk vrimd volk.
Maar redding is nabij al komt die wel in slow motion. Da ziede zo.
Regelmatig was er dan ook iets heel bijzonders te zien in de optocht zoals ‘Het wonder van Breda’.
Hier werd een potentiële prins de maat genomen.
Maar ik weet niet of hij door de ballotage is gekomen.
Deze ijsberg laat regelmatig de Titanic stranden in de optocht of misschien is het een klimaatstandpunt?
Dat is de Titanic, da ziede zo.
Goed idee, geweldige uitvoering van een topgroep!
Bende gij in vorm?
Dan liever bumperkluiven.
Nie voerruh!! Da ziede zo.
Doar ziede show.
In de Moulin Rouge.
Tastoe.
Een van de twee Feestvarkens in de optocht.
CV de Meikevers.
Deze komen uit de kas. Nee geen spelfout.
Op de step door de optocht.
Wij komen uit de kas: Anders geaardbei.
Wij komen uit de kas: Misschienasappel en Kees van der Slaaij.
Dun droge drummer.
Lesbietje vraagt raad.
Wij komen uit de kas: Taugay, Vergeten Groente en Spruit Elluf.
Alles kan(t).
Space Pilot.
Winter Wonderland.
De groenste stad is toch: Kielegat!
Puzzelstukskus.
Kieleguit als alternatief voor Brexit.
De Hoge Brug over.
De Wizard of Oz met de vogelverschrikker en de leeuw.
De puzzelstukskus komen bij elkaar.
CV De Narrekoppen, Da ziede zo.
Ook deze Chinees is niet helemaal anatomisch correct, lijkt me. De botox is een beetje vreemd uitgevallen
Toen was de batterij van mijn camera leeg. Maar het einde van de optocht was al in zicht. Straks even op de Grote Markt gaan kijken.
Nieuwe Prinsenwagen van het Kielegat
Vandaag is in de Grote Optocht van het Kielegat
de nieuwe Prinsenwagen, die gebouwd is door CV Simpel,
in gebruik genomen.
In deel 1 van het verslag van de optocht waren er ook
al foto’s van te zien.
Hier komt de nieuwe wagen door de Haagrijk naar het startpunt van de optocht gereden.
De wagen staat aan de ‘startstreep’.
Prins Daan is met zijn gevolg per bus aan komen rijden en gaat de nieuwe wagen bekijken.
Hier kijkt Prins Daan samen met een van de bouwers van CV Simpel eens uitgebreid naar de wagen.
Laten we nog eens dichter bij gaan kijken.
De achterkant van de wagen hangt vol met de schilden van de voorgaande prinsen.
De nieuwe Prinsenwagen is in gebruik genomen.
Met het vertrek van de Prinsenwagen is de Grote Optocht van het Kielegat van start gegaan.
Onderdeel van de nieuwe wagen is ‘het Turfschip’.
Op naar de Hoge brug en de volgende wagens, groepen en de individuele deelnemers kunnen volgen.












































































































































