Het was niet eens Zwarte Piet.
Althans dat neem ik aan.
Die was vanochtend niet meer te zien toen ik door
de nog donkere straten van Breda reed.
De straten waren nat, van het zout dat op de straten lag?
De temperatuur was boven nul en als ik de weerberichten goed
heb begrepen gaat het vanmiddag/vanavond regenen.
Misschien zonde van dat zout.
Ik neem aan dat het vanavond Sint en Piet niet meer zal helpen.
De wonderlijke wegen van de Bredase overheid.
Categorie archief: Breda
De Faam
Onder het genot van een pepermuntje
dat ik gisteren kreeg (een rol)
in de boekhandel bij het kopen van het boekje:
De Faam, 175 jaar suikerwerken,
blader ik door het hieronder afgebeelde boekje.

Deze fabriek met een oude geschiedenis gaat dicht.
In 1838 opende de heer de Bont een banketbakkerij met suikerwerken.
In de Catharinastraat.
Zijn zoon neemt het bedrijf over in 1851.
Deze Petrus de Bont bedenkt een machine om Engelse pepermunt te maken
en krijgt hiervoor octrooi in 1858 van Koning Willem III.
Zou het in de nieuwe biografie staan?
Petrus hanteert Petrus de Bont het Fama-logo (de godin van roem
en goede naam).
Petrus sterft in 1861 en de bedrijfsvoering gaat over op zijn vrouw.
In 1869 installeert ze een stoommachine.
Een nieuwe vestiging wordt geopend in de Middellaan.
De zoon van Petrus, Piet de Bont helpt nog bij het opzetten van de Kwatta.
In 1912 wordt een nieuwe fabriek gestart in Teteringen, een buurgemeente van Breda.
In 1941 worden de typische, geglazuurde letters op de gevel geplaatst.
In 1963 wordt het merk De Faam in 52 landen verkocht.
In 1964 beginnen de overnames. eerst door GEO Basset & Co,
dan Cadbury Schweppes gevolgd door Astra Sweets N.V.
Wat gaat er met het gebouw gebeuren?
De Faam, bestaat die nog?
Kort geleden vroeg mijn vader nog aan me:
De Faam, bestaat die eigenlijk nog?
Zonder aarzeling antwoorde ik: Natuurlijk.
Maar zo natuurlijk is dat blijkbaar niet.
Afgelopen zaterdag zag ik het al,
Binnenkort is er een een boekpresentatie van het boek:
De Faam
175 jaar suikerwerk.
Ik heb er ooit nog eens een zomervakantie gewerkt.
Wat gaan ze met het gebouw doen?

Gouden herfst op het Kasteelplein


Pasbaan en gevelsteen

Kermis in Breda
De kermis is altijd een heerlijk object om te fotograferen.
Deze keer ben ik overdag op bezoek gegaan.

Deze keer heb ik een rondje over de kermis gelopen.
ook nu weer heb ik me verbaasd over de ‘Amerikaanse’ sub cultuur
die er zo sterk aanwezig is.


Voor degene die mijn interesse kennen voor de Amerikaanse serie Dexter
komen de volgende beelden natuurlijk niet als verrassend over.


Dollars en blond.

… en bloot en sterren.

Break dance? Dat is toch al een tijdje geleden?

Het berenparadijs.

Met zo’n afbeelding verwacht je toch niet meteen een snoeptent met zuurstokken en nougat?


Cowboys and Indians.
Misschien binnenkort een politiek correcte discussie over cowboys en girls
en de rol van de Indiaan in de western?


Terug bij Las Vegas, terug bij af.
Daarna snel thuis oliebollen gegeten.
and the winner is……
Singelloop 2013 Halve Marathon.

De wedstrijdleiding.

De kopgroep na 10 minuten.

Er zijn veel deelnemers.


De koplopers na ongeveer een half uur op de Hoge Brug.

De pers heeft zich bij de Hoge Brug opgesteld.

Veel publiek.

De eerste vrouw na ongeveer 10 kilometer.

Tijdelijke brug op de Grote Markt over de Veemarktstraat.

De waterpost.

Grote Markt, in afwachting van de finish.

Finale van de winnaar.

Op de streep.


Finale eerste vrouw.

Grote Markt.
Singelloop 2013 is in volle gang
Een paar indrukken van de Singelloop.


Twee ‘beelden’ van het Valkenberg


Station Breda: een grote bouwput
Afgelopen Zondag was het prachtig weer
en ik ben dus voor het eerst sinds lange tijd
weer een keer op het station geweest.
Daar gebeurt een hoop.







Ozark Henry in de Mezz Breda
Het blijft opmerkelijk hoe einig mensen
in mijn omgeving Ozark Henry kennen.
Ozark Henry
is de pseudoniem voor de Belg Piet Goddaer.
Het is een unieke mix van organische ritmes
in duet met ijle, vluchtige stemmen.
Maar onder dat moois verbergen zijn teksten
meer dan eens het donkere, het sombere en de dood
Gisteren trad hij op, met zijn band,
in de Mezz. Ik was erbij.

Ik heb genoten!
Veel oude nummers heb ik gisteren gehoord.
Nu samen gezongen met Amaryllis Uitterlinden.
Een aanwinst hoewel niet altijd zuiver.

De techniek liet de band een paar maal in de steek.
Dat past niet bij een act als Ozark Henry.
Het gestyleerde optreden verdraagt dergelijke onderbrekingen slecht.

Indrukwekkend vond ik: Plaudite amici comedia finita est.
Wikipedia:
“Plaudite, amici, comedia finita est.”
(Applaudisseert, vrienden, de voorstelling is voorbij!)
(1827) – Ludwig van Beethoven (wellicht),
gebaseerd op een citaat van Augustus,
vaste slotformule in de commedia dell’arte.


Baronie Breda Classic



Foto-impressie Breda Barst



Maar er was niet alleen muziek en dans, de natuur gaat ook gewoon door.



Open Monumentendag Breda
Als een soort afsluiting nog een paar
losse foto’s die ik gisteren gemaakt heb.

Catharinastraat 10.

Catharinastraat 10. Put herontdekt bij restauratiewerkzaamheden.

Vrede van Breda, 1667.

De foto’s zijn door de lichtval niet zo mooi maar het behang in werkelijkheid is des te mooier: Boschstraat 35, beschilderd behang.

Ieder paneel in de voorkamer bevat een landelijk tafereel. Geen afbeelding van een bestaande plaats maar meer fantasielandschappen.

Detail.



Een blik in de fantastische kamer.

In de Boschstraat 33, het Huis van de Catechisten. was ook een poppenspeelster aanwezig, Irene Laros, met prachtige zelfgemaakte poppen. Hier een voorbeeld.

Hier nog een paar voorbeelden.

Maar het gebouw, Boschstraat 33, Huis van de Catechisten, mag er ook zijn.
Drie Heeren en een Non
‘Drie Heeren en een Non’ is de werktitel van wat in de gedachten
van een Bredase horeca-ondernemer en een makelaar
het eerste 5-sterren hotel van Noord-Brabant moet worden.
Bredanaars betalen al jaren in de horeca van de Meyers
ter meerdere eer en glorie van hun imperium.
Een 5-sterren hotel moet daar blijkbaar aan toegevoegd worden.
De makelaar wilde in het verhaal van de gids geen spoor
van twijfel horen, over of het project wel door
zal gaan of niet.
Totaal losgeslagen. Alsof we al niet 5 jaar in een crises zitten.
Maar goed, de gebouwen bekijken was de moeite waard.
De panden zijn volledig uitgeleefd.
Het weer heeft langs alle kanten vrij spel.
Hier kun je niet meer restaureren. Hooguit herbouwen.

Kapel van de Zusters Franciscanessen. Het water komt op vele plaatsen door het dak.

Het Koor, kapel van de Zusters Franciscanessen.



Nogmaals het koor.

Overal aantekeningen op de muur van de vorige poging dit complex te redden.

Slechts hier en daar nog een mooi detail.

Zomaar een gat in het plafond.


De zusters hadden een eigen ondergrondse doorgang naar de school aan de andere kant van de Nieuwstraat.

Hier en daar glas-in-lood. Niet uitbundig maar erg ingetogen en smaakvol.

Voorheen elegante deuren en bovenlichten.

De stucmuren zijn volledig in verval.

Restanten van wat eens elegante deuren waren in wat in de toekomst misschien de lobby van het hotel wordt.

Stucwerp aan het plafond.

Detail

Prachtig bovenlicht.

Is het een Mondriaan of een Leger?


In de trappenhal.

Oude houten balken in de plafondconstructie.

Mooie kleuren van verval.


Zomaar een muur.



Vloer in de kapel van de Zusters Franciscanessen.

De Nieuwstraat met rechts het Liefdegesticht van de Zusters Franciscanessen en vervolgens Huis Assendelft.
Zo maar een leuke foto
Open monumentendag Breda:

The Band of Liberation & Pipes
Drie Heeren en een Non: Open Monumentendag Breda
Vanmiddag een rondleiding gehad bij de
‘Drie Heeren en een Non’.
De naam is de ‘werktitel’ voor een complex
bestaande uit drie herenhuizen en een klooster annex kapel
in het centrum van Breda.
De werkelijke namen van de huizen zijn:
= Huis Waalwijk (nr 21)
= Huis Bruheze (nr 23)
= Huis Assendelft (nr 25)
= het Liefdegesticht en kapel van de Zusters Franciscanessen

De Nieuwstraat met middenachter (voorbij de vlaggen links) de drie huizen.

Voordeur Huis Waalwijk, Nieuwstraat 21.

Voordeur Huis Bruheze, Nieuwstraat 23.

Voordeur Huis Assendelft, Nieuwstraat 25.

De voordeur van het Liefdegesticht van de Zusters Franciscanessen.
Breda Ontsnapt!
Afgelopen week is Breda ontsnapt aan een economische ramp.
Ondanks een crises die al 5 jaar duurt en
de enormne bezuinigingen die op de gemeentes in Nederland afkomen,
kennen onze regenten/bestuurders nog steeds geen maat.
Breda is een mooie stad. Geen discussie.
Maar culturele hoofdstad van Europa in 2018?
Samen met Eindhoven?
Alleen Den Bosch heeft potentie.

BN/De Stem
Er is al 400.000 euro weggegooid/besteed aan de verloren verkiezing.
Dan was men van plan nog eens 10 miljoen uit te trekken.
Nee, thuiszorg krijgt u niet mevrouw, wel een cultureel evenement
waarop niemand zit te wachten.
Deze evenementen verliezen altijd geld.
De bobo’s zijn er natuurlijk goed mee.
Mensen die mijn blog volgen weten dat ik een supporter ben van cultuur.
Maar dit is een slecht idee.
Nog een voorbeeld van de hoogmoed?
Het nieuwe viaduct aan de Nieuwe Prinsenkade.
Een miljoenenverslindend project waardoor de verkeerschaos in Breda
zes maanden gaat aanhouden.
De boetes vanwege verkeersovertredingen zijn al enorm.
Allemaal omdat die drie jachten die hier iedere zomer komen
van 100 meter dichter bij het centrum kunnen aanleggen.
Ja, maar Europa betaald (om precies te zijn maximaal 40%).
Europa dat zijn wij. Dat is ons belastinggeld.
De kosten van de nieuwe Trambrug zijn op internet nauwelijks te vinden
maar een bedrag van 5 miljoen wordt genoemd.
Klein rekensommetje:
Trambrug, 60% van 5 miljoen: 3.000.000
Culturele hoofdstad: 10 + 5 (tegenvaller) + 0,4= 15.400.000
Gelukkig gaat Leeuwarden (?) deze bietenbrug op.
Succes.
Evenement van vandaag: Wakeboard wedstrijd

Een soort waterskieen maar dan met een snowboard.

Natuurlijk begeleidt met muziek.

Stoer! Drinken en sporten tegelijk?






Een deel van de toeschouwers lopen een nat pak op.


Roodharigen Dag / Red Hair Day
Omdat sommige activiteiten niets met rood haar te maken hebben,
wissel ik mijn foto’s van roodharigen af
met foto’s die over andere dingen gaan.








Begijnhof.










Begijnhof.






Lenneke te Kiefte, Weefs.


Grote Kerk.


Cecile Verwaaijen.


Sabine Bolk.


Sabine Bolk.


Nog even oefenen.

Sabine Bolk.
