
Het Kasteelplein, gereed voor nog een Roodharige Dag.

Het Kasteelplein, gereed voor nog een Roodharige Dag.
Een aantal van de activiteiten van de Roodharigendag
snap ik niet. Ze hebben niets met ‘haar’ van doen.
Laat staan met rood haar.
Maar er komen veel mensen op af.

Roodharig in het Valkenberg.

Op verschillende plaatsen in de stad hangen grote foto’s met het thema ‘Rood’. Zoals ook hier in het Valkenberg.


Artisjok in bloei in een van de kruidentuinen in het Begijnhof.


De fotograaf in het Begijnhof.
In de Grote Kerk is een expositie van een aantal kunstenaars.
Wat het met rood haar te maken heeft?
Ik weet het niet.
Maar leuk is het wel.
Het werk is niet onbekend want het meeste is ook te zien via Kunstroof.

Deze lampen bijvoorbeeld van Tim van Cromvoirt bewegen alsof het longen zijn (Lungplant).

Kunstroof.

Remick, White Lady.

Door de braderie voor de deur was er vandaag een viskraam.
Gelijk haring gehaald.
Mooi rood van binnen.

Red Herring op Roodharigen dag in Breda.

Heerlijk met ui en bruin brood. Misschien wat veel ui maar die eet je dan gewoon niet op.
Dit weekend is het weer Roodharigendag in Breda.
Deze dag duurt het hele weekend en al vroeg
lopen er veel gasten rond in de stad.

Met een braderie op het Kasteelplein. Ik heb al haringen gekocht.

De eerste gasten zijn er al.

Niet iedereen maakt zich druk.

De kramen langs de Kadettenflat.

De kramen voor het kasteel.
Vanochtend maakte ik de volgende foto.
Wat zou het een mooie foto zijn geweest als ik mijn camera bij me had gehad.

En Ja, ik stond stil voor een stoplicht.

Het Kasteelplein staat al halfvol.

Maar dat duurt niet lang.

Het is vast om 14:00 uur verzamelen op het Kasteelplein.


Helemaal in de rol.

Een rode duivel.

Op de Grote Markt is het ook feest.



No Harley dag Breda.

Jan de Bruijn, Deborah Jacobs en Walter Lavent bij de Bruine Pij.

Gebutst.

No Harley dag Breda sucks.

Skull Harley.


Reigerstraat.

Stock Harley.

Kasteelplein.

Geel luipaard?
Gisteravond waren we te gast bij het programma Vanthilt on Tour.
Een praatprogramma van de Vlaamse televisie.
Dit waren de gasten:

Erik van Looy (De slimste mens ter wereld), Charly Luske (De slimste mens), Corry Konings (Geen toelichting nodig), Thomas Briels & Charlotte De Vos (Belgisch hockey), Bertus & Leen Barbier Strupar (Rotterdamse barbiers) en Mister & Mississippi Whitley (Jonge Nederlandse band).
Het idee is leuk.
Je neemt een circustent en daar ga je een show in maken.
(Waar heb ik dat meer gehoord en gezien?)
De gasten, daar moet je geluk mee hebben.
Vanthilt draagt echt de show. Hij is het die alle onderwerpen
aan elkaar praat en enthousiast de gasten motiveert om leuke uitspraken te doen.
Maar de show had niet zo veel om het lijf.
Erik van Looy is misschien leuk voor Vlamingen maar de man was slecht te verstaan
en er kwam al niet zo veel uit.
Charly Luske ook deze onbekende Nederlander zei me niets.
Corry Konings is niet op haar mondje gevallen en
dat kwam dan ook goed van pas. Zingen kan ze nog steeds.
Thomas Briels, Charlotte De Vos. Hockeyers zijn in Nederland al niet erg bekend.
Laat staan Belgische hockeyers.
Bertus & Leen Barbier Strupar namen zowat de show over.
Vanthilt moest alle zeilen bijzetten om het gesprek in goede banen te leiden.
Mister & Mississippi Whitley: goed oefenen!
De sfeer was goed, de tent leuk opgezet.
Er was een leuke afwisseling met een man in een kapperstoel,
activiteiten buiten en een interview met een tweeling in de kassawagen.
Maar heel veel heb je daar niet aan als toeschouwer in de tent.
Je bent decor.

Vanochtend werd de circustent goed bewaakt!

De voorbereidingen zijn in volle gang.
Dat gaat natuurlijk met veel geluid
en de eerste gasten zijn er al.

En dit is het programma: Kris Peeters, Frans Timmermans, Jules Deelder, Bas van Lier, Laurens ten Dam en The opposites.


Werfzone: verboden toegang.


Jules Deelder.

Jules deelder, tweede van links.


De circustent van Vanthilt on Tour staat er inmiddels.
Deze week ga ik zeker een paar keer kijken naar deze live
televisie uitzendingen. Misschien in de tent maar anders
toch zeker op het Kasteelplein op een van de schermen.

Hier gaat het gebeuren. Het plein is nu nog leeg maar volgende week is vanaf hier ‘Vanthilt on Tour’ te volgen.

Vanochtend, rond half acht.

Aan het eind van de middag.

Vanavond, rond half tien.
Het zal niet voor iedereen in Nederland een prettige avond geweest zijn,
afgelopen maandagavond.
Maar in Breda waren de wolken prachtig.
Twee voorbeelden.

Prachtige wolken boven Breda.

Een wolk die als een walvis met opengesperde bek zich op de Grote Kerk werpt.
Afgelopen weekend was het weer zover.
Het was weer Wit + Weizen weekend bij Zeezicht.
Een witbierfestival in het centrum van Breda.

Met wit/weizenbier uit Nederland, Duitsland en Belgie.
Dit waren de bieren die er te drinken waren:

Mijn winnaar (niet dat ik ze allemaal geproefd heb) is Maallust Weizen.
Ik had er nog nooit van gehoord, laat staan dat ik het eerder
geproefd had. Maar ik vond het heerlijk.


De onweersbuien zetten op vanuit het zuid-westen.


De twee lichte strepen in de lucht worden langzaam een donkere kabel.

En vormen zo een haast abstract schilderij.
Gisteravond was er weer een Valkenbergconcert in Breda.
Net als de vorige avonden dit jaar, was het weer perfect.
Er werden goede zaken gedaan en het was er erg gezellig.
En druk, maar niet te.

Op het Kasteelplein stonden erg veel fietsen.

De ingang van het Valkenberg aan de kant van de binnenstad.


Met de fontein op de achtergrond.

Druk, druk, druk….

Voor het podium was het extra druk. Je zag overal picknickmanden. Slechts hier en daar was men aan het BBQ-en. Gelukkig maar want het ruikt niet lekker en geeft brandgevaar.


Zelfs op afstand gaf de fontein behoorlijk wat verkoeling. Heerlijk.

Als de horecavoorschriften hier net zo goed gevolgd worden als
de voorschriften van de brandweer,
dan zou ik liever niet naar de Graanbeurs in Breda gaan.
De foto toont de troep die er wordt weggezet
op de vluchtroute voor bewoners van het achtergelegen pand
en misschien ook wel voor de gasten.
Er hangt een groot bord tegen de muur van de brandweer
dat de muur vrijgelaten moet worden….
Dit weekend opende de tentoonstelling Steengoed!
in de Grote Kerk in Breda.
Anita Vermeeren is een van de kunstenaars die er te zien waren
en ze maakten dit weekend een fresco.

Van dat proces, of liever gezegd van het resultaat
heb ik een aantal foto’s.
Daarnaast is de Grote Kerk zelf een kunstwerk.
Dus daar ook een reeks foto’s van.

Voorbeeld van een van de ‘Portretten’ van Anita Vermeeren.

Hier ligt het fresco op de grond. Een profeet.

Hier wordt het fresco aan een kant opgeteld zodat het water en de verf kunnen uitlopen.


Nu even tijd maken voor De Grote Kerk zelf.


Corne van Gool, Zonder titel. Zijn werk werd in de krant het meest genoemd.

Maar eerlijk gezegd vind ik het werk van Norbert Veeger beter: Lost wings.

Een van de mooie grafmonumenten in de Grote Kerk.

Corne van Gool, Pieta.

Grote Kerk Breda, Musicerende engelen.

Grote Kerk Breda, Musicerende engelen, detail.

Grote Kerk Breda, bloemmotieven in de gewelven.

Anita Vermeeren, portret.

Anita Vermeeren, portret.

Petrus.

De Goede Herder.

Sluitsteen in het gewelf.

Plafond boven het hoofdaltaar.

Kroonluchter met wapen van de stad.

Anita Vermeeren. Tijd om het fresco weer rechtop te zetten.






De afgelopen weken zijn er een paar foto’s gemaakt
die de bedoeling hadden om op het web gepubliceerd te worden
maar om de een of andere reden het niet haalden.
Daarom vandaag een korte inhaalslag.

Het Spanjaardsgat met jonge dieren (ganzen?).

Bij nader inzien viel het erg tegen…

Iets met foto’s uit de bioindustrie.