Wat moet ik daar nog aan toevoegen?
‘Breda’ op het voormalige terrein van de CSM. Onderdeel van een groter geheel maar hier gaat het om.
Vanochtend was men druk bezig met het plaatsen
van het eerste zitelement op het Kasteelplein.
Vanavond bleek dat ook een tweede al gezet is.
Volgens mij volgt er nog een.
De zitelementen zijn niet groot.
Hebben wel allemaal een hoefijzervorm.
Volgens mij is vandaag ook gewerkt in de betonnen regelkamer
die onder het loopgedeelte en wegdek van het Kasteelplein ligt.
Binnenkort kan de walk-in fontein aan.
Een van deze twee ‘gaten’ is nu al weer gevuld met een stenen bank.
Hier zijn de werkmensen bezig de eerste bank te plaatsen. Als je heel goed kijkt dan kun je zien dat het eerste onderdeel al geplaatst is.
Vandaag zijn de eerste delen, van wat ik denk dat het hoefijzer
moet worden, gelegd op het Kasteelplein.
De walk-in fontein heeft als basisvorm het hoefijzer.
Misschien vanwege de Drie Hoefijzers of vanwege het kasteel en
Kasteelplein waar vroeger paarden dienden als vervoersmiddel
waar nu auto’s, motoren, brommers en fietsen gaan.
Het eerste stuk hoefijzer is vandaag gelegd.
Er kwamen heel wat precisie-instrumenten bij kijken om de stenen mooi waterpas en op niveau van de bestrating te leggen.
De volgende delen liggen al klaar dus aan het eind van de week zal duidelijk zijn hoe de fontein er straks uit zal zien. Het hoefijzer geeft het gebied aan waarbinnen de fonteinmonden zich bevinden. Je ziet ook de delen liggen die de uiteinden van het hoefijzer vormen.
Er liggen ook nog kleinere delen te wachten. Straks zal dit allemaal naadloos (?) in het voetgangersdeel van het Kasteelplein liggen.
De waterplaats of waterspeelplaat heet officieel een
Walk-in fontein.
Zo staat het op de informatie spandoeken op de hekken
die nu op het Kasteelplein staan rond de bouwplaats.
Die informatie is als volgt:
Omdat het een Walk-in fontein wordt moet de kwaliteit van het water gewaarborgd worden. Vandaar dat de installatie is uitgerust met de volgende zuiverende voorzieningen: zandfilter, UV-C installatie doseerpomp en temperatuurbeveiliging.
Dit is de artists Impression van de fontein en de drie extra zitelementen die er gerealiseerd gaan worden.
Dit is het ontwerp van de fontein.
Ik denk dat je hier de ‘fonteinmonden’ (zou je dat zo noemen?) ziet.
Hier zie je dat er een betonnen module (met electronica ? en waterreservoir ?) onder het wegdek is geplaatst.
De waterpartij gaat men opleveren in november. Dat is heel jammer want van november tot april (of zo) zal de waterpartij niet werken.
Vanavond was de rijbaan van het Kasteelplein weer begaanbaar. Er ligt nog geen bestrating. Als dat maar goed gaat met sommige van de zware vrachtwagens die hier door de straat komen.
Nadat gisteren de Singelloop werd gehouden en de deelnemers
konden uitlopen op het Kasteelplein, zijn vandaag de werkzaamheden
aan de waterpartij weer hervat.
En hoe!
Het Kasteelplein is afgesloten voor gemotoriseerd vervoer. Waarom wordt wel duidelijk als je ziet hoe diep het gat is dat er gegreven is.
Zeg maar gerust manshoog (of mansdiep bij een put).
Medewerkers van het ‘Bureau Cultureel Erfgoed’ (denk ik) helpen bij het laag voor laag weghalen van het zand.
Daarbij wordt ieder ‘ding’ bekeken.
Hier neemt een van de medewerksters een enkele reis naar de bodem van de gegraven put.
Daar wordt ook met een metaaldetector gewerkt.
Ieder steentje wordt bekeken. Ik geloof niet dat er vandaag bijzondere vondsten waren.
Hier een overzicht van de werkzaamheden.
Het weer is minder dan andere jaren,
voor de lopers maakt dat waarschijnlijk minder uit
dan voor de toeschouwers.
Mijn indruk van de Singelloop 2016 in foto’s:
Na de finish op de Grote Markt in Breda kunnen de lopers op adem komen op het Kasteelplein waar medailles worden uitgereikt.
Bij het kasteel wordt vers gesneden groente uitgedeeld en er is water, veel water. En niet alleen uit de lucht.
De lopers zijn net gefinished voor de 5 kilometer.
De bekertjes water staan bijvoorbeeld gereed bij Cafe Markhoek.
Ook sponzen gedrenkt in water.
Als we op de Marksingel lopen begint het weer goed door te regenen.
De motoren kondigen de eerste lopers aan.
De lopers lopen al bijna 18 minuten als ze er aan komen.
Rechts loopt Nicolas Korir. De uiteindelijke winnaar.
Hier komt de derde in de race aanlopen.
Hoe sterk is de eenzame loper……
Hij lijkt wel te zweven.
Ik snap niets van de tekst boven de weg. Run talk about.
About run.
De eerste vrouwlijke loper komt langs.
Startnummer 39.
Jean Pierre heeft er zin in.
Duo.
Hier op het Van Coothplein is het niet zo druk als vorig jaar.
In de Keizerstraat zijn de koplopers al weer in aantocht.
Inmiddels is het droog geworden.
Dit is het groepje van Okubay Tsegay. Hij wordt uiteindelijk zesde.
Er stond best wat wind.
Benen. Die moeten het doen.
Ik heb mijn drumstel vast even opgesteld.
Er is wel het een en ander gevallen.
Dit kun je ook doen met sponzen.
Rent voort!
Run 2 day. Reclame mag eigenlijk niet maar de kleuren zijn mooi.
Hardlopende koppen.
Iedereen heeft zo zijn eigen loopstijl. Zo ook Stefan.
De zon komt er zo waar weer door. Vlaszak.
Met open mond.
In de Boschstraat is het wel druk.
Deze stewardessen juichen fanatiek op hun loopschoenen.
Pink is the new black.
Op dat moment is dit de nummer twee in de race.
Anita en Irma worden herkend.
Er is hier veel aandacht voor gejuich.
Het groepje van Linda.
De opvang met water en sponzen op het Kasteelplein.
Aan het eind een beetje vreemd beeld van Stadhouder Willem III.
Als je tekst met kunst kunt combineren,
dan ben ik je man.
Verrast was ik dan ook om een muur van foto’s te zien,
eerst nog zonder enige toelichting,
in de Willemsstraat in Breda.
Is dit in het kader van de opening van het nieuwe station
of is dit een van de tentoonstellingen in het kader
van Breda Photo?
Dat laatste.
Sander van Bussel, Human Rights Tattoo.
Hier op deze foto komt de muur in de Willemstraat goed tot zijn recht.
Ik moet zeggen dat mensenrechten en tatoeages een combinatie
vormen die wat mij betreft wat schuurt.
De deelnemers markeren zichzelf maar deze methode is eerder
gebruikt juist om mensenrechten te schenden (en dan
druk ik me zwak uit).
Maar ik ga er vanuit dat de bedoelingen hier positief zijn.
Sander van Bussel, Human Rights Tattoo.
Soms zijn de plaatsen waar de tatoeages geplaatste zijn wel heel creatief (binnenkant lip, achter het oor, tussen de vingers, enz).
Door omstandigheden zag ik deze week de toelichting pas.
Sander van Bussel
Human Rights Tattoo
‘Je kan de rechten van de mens niet respecteren en verdedigen, als je ze niet kent’, zegt de Tilburgse kunstenaar Sander van Bussel (Nederland, 1970).
Sinds 2012 bouwt hij aan een wereldwijd netwerk van mensenrechten-ambassadeurs uit inmiddels zestig landen.
Wat hen bindt?
Ze lieten Van Bussel een van de 6.773 letters uit de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens op hun huid tatoeeren.
De aanleiding voor dit project was de moord op de bevriende kunstenaar en mensenrechtenactivist Steven Nyagah uit Kenia.
De teller staat nu op 3.321 tattoos.
Hij is dus halverwege.
Tijd voor een eerste expositie.
De foto’s van alle afzonderlijke tattoos vult hij aan met een aantal portretten van de ambassadeurs.Op http://www.humanrightstattoo.org zie je de mensen achter de tatoeages en lees je wat hen motiveerde om een deel van deze verklaring op hun lijf te zetten.
Zomaar een paar close-ups van een aantal foto’s.
Sander van Bussel, http://www.humanrightstattoo.org.
Er komt een waterpartij op het Kasteelplein in Breda.
Vandaag zijn de eerste werkzaamheden begonnen die voor zondag
weer spoorloos verdwenen moeten zijn.
Dan is het Kasteelplein de aankomstplaats van de Singelloop.
Maar vandaag stond er nog een graafmachine druk te zijn.
Het gaat om het deel van het Kasteelplein tussen Justinus van Nassau en het Koningin Wilhelmina Paviljoen. Zeg maar het stuk op de kop van de Cingelstraat.
Er zijn een tweetal sleuven gegraven. Misschien voor de watertoevoer?
Toen ik de foto’s maakte zat het werk er voor vandaag al weer op.
De kasseien of kinderkopjes zijn op het Kasteelplein nog van die echte. Groot, heel ongelijkmatig. De meeste kinderkopjes in de stad zijn een stuk kleiner, vierkanter, veel gelijkmatiger. Maar hier is dat nog niet.
Terug naar oude tijden.
Gisteren moest ik op de Nieuwe Haagdijk zijn in Breda.
Omdat de Nieuwe Haagdijk veranderd wordt nam ik mijn camera mee.
Lang geleden heb ik hier gewoond. Vandaar.
Dit is de Nieuwe Haangdijk vanaf de Haagdijk gefotografeerd. Het middenplein is veranderd. Het was een parkeerplaats met bomen waar op zaterdag de markt stond. De bomen zijn weg om meer parkeerplaatsen te kunnen maken en de markt is verplaatst. Dus daar ook eens gaan kijken.
Lang geleden was dit het pand van slagerij Verhagen. Hoek Fellenoordstraat – Nieuwe Haagdijk. Er zaten hier drie slagers dicht bij elkaar: Verhagen, een paardenslager en Kouwenberg.
Dit is de Nieuwe Haagdijk vanaf de brug over de Singel. Vroeger heette de brug de Simonse brug.
Nog een keer de Nieuwe Haagdijk.
Toen ben ik de Tramsingel overgestoken en verder gelopen
over de Haagweg om naar het Dr. Jan Ingenhouszplein te gaan.
De Van Meterenstraat vanaf de Haagweg.
Daar is dan de zaterdagmarkt op het Dr. Jan Ingenhouszplein. Op de Pedagogische Academie, daar op de achtergrond, heb ik nog gestudeerd. Op de voorgrond de Fer (frietkraam).
De Dijklaan vanaf de Haagweg.
De zaterdagmarkt, de kramen staan er mooi. Hebben veel meer ruimte dan vroeger. Gisteren waren er kort voor 13:00 uur maar weinig bezoekers. Maar de haring die ik er kocht smaakte prima.
Aan de Haagweg staan nog veel panden zoals ze origineel gezet zijn. Het gevolg is dat het heel individuele panden zijn. Geen 13 in een dozijn. Maar steeds gebouwen met een eigen karakter.
Zoals hier op de hoek van de Dijklaan en de Haagweg: Moeke Mols en het Hollandsch Koffiehuis. Ik kan me nog goed herinneren dat Sinterklaas bij de aankomst midden november ook Moeke Mols bezocht aan het eind van zijn optocht door de stad.
Dit is een voormalige P. de Gruyter aan de Haagweg 64.
Kantoorvakhandel Benoist, hoek Dijklaan – Haagweg. De winkel voor NAC-souvernirs.
Het begin van de Haagweg. Het deel waar een helft van de zaterdagmarkt stond. Hier gefotografeerd vanaf het Dr. Jan Ingenhouszplein.
Karakteristieke huizen aan de Haagweg, beneden- en bovenwoningen tussen de Van Meterenstraat en de Dijklaan.
De voormalige St. Annakerk en pastorie (rechts). Haagweg.
Nog steeds een prachtig gebouw.
De hoek van de Nieuw Haagdijk en de Schorsmolenstraat. Met van rechts naar links het pand waarin vroeger Pietje van Vugt zijn winkel had. Er zit nu een feestwinkel. Daarnaast, waar nu de tattoo shop zit, zat Kapper Pijpers. Daarnaast zat de sigarenwinkel van Piet Kleyn.
Op de andere hoek van de Schorsmolenstraat en de Haagdijk zat lang een chinees restaurant: de Prins. Nu zit er een curry restaurant.
Toen ik door de Valkenstraat liep een tijd terug
viel me de decoratie van de glazen overkapping van de trappen op.
Dus nu deed zich de gelegenheid voor om het op de foto
te zetten.
De Vuurtoren is niet zo bekend als zijn soortgenoot
die in de Singel staat.
Valkenstraat, Breda.
Bij deze vuurtoren gaat het om de afbeelding die op het biljet van 250 gulden stond.