Gisteren was men ongeveer halverwege met het planten van bomen in de Willemstraat in Breda.
Vandaag was men er bijna helemaal mee gereed. Het goede nieuws is dat je door de bomen ineens veel minder van het station ziet!
Vandaag is het de Singel Zwemtocht in Breda.
Daar heb ik aan het begin van de middag
al wat foto’s gemaakt.
De zwemtocht is nog in volle gang.
Toen we aan kwamen lopen was er net een wedstrijd gestart. De zwemmers waren al langs de Nieuwe Prinsenkade aan het zwemmen.
Dus was het in de haven even leeg, geen zwemmers in het water. Later op de middag wordt het weer beter (hopen we).
Maar dat veranderde snel: hoe sterk is de eenzame zwemmer?
Al snel worden het groepjes zwemmers die aankomen.
De finish met een hele groep arbiters of tijdwaarnemers..
Terwijl de een zwemt leest de ander.
Een (1) trap om de zwemmers uit het water te laten komen lijkt me wat weinig.
Even verderop zag ik een auto-ongeluk in fietsstraat Boschstraat.
Een bezorger heeft met enige snelheid vermoed ik de bocht
iets de kort genomen waardoor de paal met daarop een bord
over Boschstraat fietsstraat omver werd gereden.
Een buurtbewoner maakt van de gelegenheid gebruik om het nieuwe bord dat de gemeente hier geplaatst heeft te corrigeren met tape.
Op straat loopt een spoor van water (?) van de omgebogen paal naar de auto die iets verder geparkeerd staat. Duidelijk de ombuiger.
Terwijl de buurtbewoner uitlegt dat auto’s geen goed idee zijn in een fietsstraat komen de bezorger en de ondernemer naar wie hij op weg was (?) er aan om de paal weer terug te buigen.
Dat geeft mij de kans het gecorrigeerde bord nog eens goed in beeld te nemen. Het zal nog wel een tijdje onrustig blijven rond Boschstraat fietsstraat.
Gisterochtend liep ik door de Boschstraat.
Toen ik langs drogist De Blauwe Winkel liep
zag ik een prachtige spreuk over de Brexit in
de etalage. Dus gauw even een foto gemaakt.
Helaas spiegelde de ruit nogal. Dus heb ik de handgeschreven slogan hier nog maar even herhaald:
Een Brexit kan ons niet raken!
Immers, de Engelse drop blijft heerlijk smaken!
Drop van Joep
Op het Kasteelplein gaat er een fontein komen.
Die komt zo’n beetje op de plaats waar tot voor kort
de glasbakken stonden.
Die zijn deze week weggehaald.
Ze waren al uit de grond gehaald, de glasbakken. Hier worden ze ’s ochtends opgeladen om naar de Hoge Brug verplaatst te worden.
De rust is teruggekeerd op het Kasteelplein. De fontein kan komen.
In de ochtend actief geweest bij het Nederlands Drukkerij Museum
in Etten-Leur.
Daar ben ik verder gegaan met het handzetten van de tekst voor mijn boek.
In de avond door gegaan met mijn lino experimenten. Met de lino’s wil ik illustraties maken voor mijn boek. Maar ik heb dit al heel lang niet meer gedaan. Daarom eerst maar weer eens wat techniek opdoen.
Voorbeeld van een lino op mijn positioneringshulp. Dat moet er voor gaan zorgen dat de lino’s steeds op de juiste plaats liggen als ik ze over een bestaande afdruk wil drukken. De ‘R’ staat voor de hoek rechtsonder. Mijn lino’s zijn zo ook op de achterkant gemerkt.
Dit is het handpersje dat ik bij het drukken kan gebruiken.
Eerste resultaten. De kleuren heb ik niet bewust gekozen. Ik heb de drukinkt gebruikt die mijn collega’s in gebruik hebben.
Buitenste en binnen-H op elkaar. Dat moet beter kunnen.
De blaadjes lukken aardig. Wat vooral grappig is dat in de linkertak hier en daar lijntjes te zien zijn die ik er niet wil maar die wel vooor diepte zorgen. Grappig effect. Kan ik dat bewust gaan gebruiken bij de definitieve lino’s?
Letters H.
H met groene blaadjes. Voor het groen een drukinkt gebruikt die gemengd was met wit.
Ik leg steeds het papier verkeerd op de lino bij het afdrukken van de tweede lino.
Dit is het resultaat waar ik naar op zoek ben.
De bouwvak komt er aan en plots is het project gereed.
De Willemstraat in Breda is vandaag in eens zonder de hekken.
Dat wil niet zeggen dat het plein gereed is,
volgens mij moet er nog veel gebeuren.
In de Willemstraat in Breda zijn ineens een groot deel van de hekken weg. Komt er dan echt een keer een einde aan alle overlast voor voetgangers, in, op en rond het station?
Vanochtend werd ik verrast door ‘Eten op Rolletjes’. Niet dat ik niet wist dat er een truck festival naar Breda zou komen maar vanochtend was dat niet het eerste waar ik aan dacht toen in uit bed stapte.
En zo zag het er vanochtend uit vanuit het park.
Vanavond was het beeld al veel overzichtelijker. Helaas zie ik wel dat er een muur rond het terrein wordt gezet. Dat is een stuk minder vriendelijk dan je zou hopen.
Wie schetst mijn verbasing toen ik vanochtend zag dat men nog een keer
de bestrating van de Willemsbrug gaat opbreken.
Hoe zat het ook al weer?
Versie 01 werd gelegd om de wethouder zijn fotomoment te geven.
Versie 02 betekende opbreken en de mieren toch maar
hun definitieve plaats geven. Hier en daar ingemetseld.
Versie 03 onstond door het aanleggen van lantaarnpalen en een
sleuf voor de electriciteit.
Versie 04 is het opbreken van de bestrating om de banken te plaatsen.
Willemsbrug, Breda.