Druk was het nog niet in restaurant Liefdegesticht.
Maar ik was wat vroeg.
Hotel Nassau, Restaurant Liefdegesticht aan het Franciscanessenplein in Breda.
Dit is de achter/zijkant. Het hotel vanaf de Waterstraat.
Vandaag nog eens langs dit prachtige complex gelopen.
Het wordt er met de dag mooier op.
Hoe het er van binnen uit ziet, daar ben ik heel benieuwd naar.
Hotel Nassau aan het Franciscanessenplein in Breda.
Zou Liefdegesticht ook de naam van het nieuwe restaurant zijn? Inderdaad. Een restaurant met naar het schijnt 50 plaatsen. Ik ben benieuwd.
De Nieuwstraat is er enorm op vooruit gegaan. De oude allure van de straat is terug.
De ingang hier in de Nieuwstraat vind ik minder geslaagd. De prachtige deur heeft nu een soort metalen poort voor zich gekregen met een glazen kap. Maar dat is voorlopig het enige dat er op het complex aan te merken is.
Een enkeling is helemaal verkleed maar de vrijmarkt kwam vandaag niet echt van de grond. Andere jaren zijn alle plaatsen langs alle paden in het Valkenberg bezet. Dat was dit jaar amper het geval bij het hoofdpad. Maar het was dan ook erg koud.
De eerder vandaag nog gereserveerde plaats was nu ingenomen.
Het zijn heus niet alleen kinderen die proberen spullen te verkopen. Hier zelfs een groot bankstel en ergens anders zag ik een stand met wel 10 fietsen.
Maar er zijn ook altijd van die aandoenlijke stands: Oranje, Rood, Roze.
Hier kan geknuffeld worden voor 50 cent.
Op de Havermarkt wilde het kort voor 15:00 uur nog niet druk worden.
We verlangen allemaal naar een dag waarop dit werkelijkheid wordt.
Op dit moment zijn er een paar grote nieuwbouw- of verbouw-
projecten aan de gang in of tegen het centrum van Breda.
Een er van is de nieuwbouw aan de Vlaszak.
De eerste winkel is er al geopend.
Het einde van de Catharinastraat is nog in de steigers. Het gebouw links, naast de auto, gaat ook nog vervangen worden.
De kop van de Veemarktstraat. Hopelijk duurt het niet lang meer voordat ook hier de nieuwbouw gereed is.
Zo ziet het er dan nu uit aan de Vlaszak. Het oude gebouw van de Sociale Dienst is onherkenbaar veranderd.
De ijssalon is open gegaan. Het is er nog niet echt weer voor maar toch. Het ziet er ook van binnen mooi uit.
Vlaszak.
Vanochtend was ik al vroeg op weg naar het NS-station in aanbouw
in Breda. Ik wilde de trein van 07:04 halen.
Dat lukte niet omdat ik erachter kwam (gelukkig optijd)
dat ik mijn toegangdkaartje tot de tentoonstelling
Jheronimus Bosch in het Noordbrabants Museum was vergeten.
Dus snel terug en dan maar de volgende trein.
Het NS-station dringt zich op aan de omgeving.
Het station in aanbouw overweldigt de Willemstraat in Breda. Van een statige straat met mooie panden wordt het een straat met lelijke verhoudingen. Architectenbureau Koen van Velsen zijn naar mijn mening een stelletje prutsers.
Ik kan het niet laten.
Ergens wringt het.
De mieren van Florentijn Hofman, voor mij is het nog geen kunstwerk.
misschien moet het eerst af zijn, maar over wat ik tot nu zie
kan ik niet enthousiast worden.
Florentijn Hofman, met die schaduwen lijkt het nog iets.
Florentijn Hofman, even de maat opgenomen. Nee, indrukwekkend kan ik het niet noemen. Het is meer een eenvoudige decoratie dan kunst.
Een van de grote ramen van de tattooshop De Inktfabriek
in de Nieuwstraat in Breda is voorzien van een prachtige Medusa.
In de Griekse mythologie komt deze figuur voor en Wikipedia
zegt over haar:
De woedende Athena nam wraak door Medusa’s mooie haar in een nest kronkelende slangen te veranderen. Verder zou eenieder die Medusa in het gelaat keek, ter plaatse verstenen.
Het is een bekende figuur. Zo is er een modemerk dat Medusa
in het logo heeft verwerkt:
Heel gestyleerd. De slangen zijn niet meer herkenbaar.
Zo ziet het raam er in de Nieuwstraat uit.
En zo ziet de Medusa er van dichtbij uit. Prachtig. Mooi perspectief.
Gisteren ben ik nog wat foto’s gaan maken
van het nieuwe hotel, hotel Nassau, in Breda.
Het is al ver af.
Dit is de achterkant van de Nieuwstraat. De Nieuwstraat wordt prachtig. Vooral de grote deuren zijn schitterend. Dit is de achterkant. Hier zijn hele nieuwe stukken aangebouwd.
De Waterstraat zal er straks ook veel beter uitzien.
Dit zou zomaar eens de hoofdingang van het hotel kunnen worden. Officieel heet dit het Franciscanessenplein.
Waarschijnlijk was de datum voor de onthulling
van het nieuwste kunstwerk in de stad Breda al
geruime tijd geleden ingepland.
De wethouder was er klaar voor.
De plechtigheid kon beginnen.
De bouwvakkers waren er alleen niet klaar voor.
Voor het oog van de wethouder en de pers werd gauw een aantal
meters voetpad gelegd. Met hier en daar een mier.
Gisteren zijn de mieren weer uit het plaveisel gehaald.
Zo wie zo, zijn grote delen van de voetgangerspromenade
de afgelopen week opnieuw gelegd. Het lag nogal schots en scheef
en ongelijk.
De indruk is dat de stenen met de mieren nu ook in cement worden gelegd.
Maar zeker daarvan ben ik niet.
Florentijn Hofman heeft hier waarschijnlijk niets van meegekregen,
de wethouder ook niet?
Dus nog maar eens een kleine indruk van de mieren:
Kunstwerk van Florentijn Hofman: mieren op de Willemsbrug en in de toekomst in de Willemstraat.
De tentoonstelling die opgezet is door AKV/St Joost
heeft een titel die nog vaker gebruikt kan worden.
Misschien is het ook de bedoeling om gebouwen met verhalen
(uit het verleden) te laten spreken door werken van leerlingen
van de kunstacademie.
In dit tweede deel nog een reeks foto’s van het klooster en de tuin.
Ik kan me nog goed herinneren dat ik tijdens de Paastijd
altijd moest denken aan de mooie teksten bij de kruiswegstaties.
De staties zijn weg maar om een of andere reden hangen de
teksten nog steeds in de kapel.
Teksten bij kruiswegstaties. Hier: 12 Jezus sterf . Vreemd dat deze hier nog hangen. Ze waren speciaal afgestemd op de staties die hier hingen.
Op het koor van de kapel was ik nog nooit geweest. Nu kregen we de kans. Op het koor konden we een animatie dirigeren. Hier het overzicht van de kapel.
Hier twee voorbeelden van de gebrandschilderde details van de ramen. ‘Moeder van Smarten’ en ‘Biecht’.
Het Kapucijnenklooster vanuit de grote tuin.
In de tuin staat nog een klein gebouwtje dat via een poort in de muur te bereiken is vanaf de singels. De zuidkant van de tuin.
Of dit beeld altijd al in de tuin gestaan heeft weet ik niet.
De grote bomen in de kloostertuin. De tuin wordt al een tijd niet meer gebruikt om groente te verbouwen maar dat werd vroeger wel gedaan. De laagstaande zon maakt hier mooie schaduwen op de foto’s.
Door de begroeiing een beetje moeilijk zichtbaar maar in de tuin is ook een kleine vijver voor een Maria- of Lourdesgrot.
De Lourdesgrot.
De foto is natuurlijk waardeloos maar geeft in ieder geval aan dat ook al is de tuin veel kleiner dan de tuin bij het klooster in Meerseldreef, er toch ook hier een aantal religieuze beelden in de tuin stonden en staan. Hier een Heilig Hart-beeld.
Terug naar binnen kwam ik uit bij de sacrestie. De kasuifels en dergelijke zijn weg maar de inrichting is nog aanwezig.
Zoals dit bord dat aan de muur hangt met de Latijnse gebeden die voor een mis werden gebeden (Praeparatio ad missam). Dit bord zal vast bij het afval terecht komen. Jammer.
Boven de wasbak in de sacrestie houtsnijwerk met Latijns teksten. Er zitten ook een paar bidprentjes op geprikt. Een van de bidprentjes is voor een overledene die ik kende: Antonius Dingeman Schuurmans. Geboren op 15 oktober 1928 in Lage Zwaluwe. Vanaf 1974 was hij pastor op de Annaparochie in Breda. Op 19 maart 2013 is hij overleden.
Detail van het houtsnijwerk.
Een van de werken in de sacrestie. Een soort directe lijn naar God of en aantal niet nader gedefinieerde tekens van de dierenriem en sterrenbeelden?
Een mooie sacrestie. Wat zal daar mee gebeuren?
Toegegeven, het is wel even zoeken.
Het nieuwe kunstwerk van Florentijn Hofman (je weet wel van die
grote gele badeend) is op dit moment nog niet erg opvallend.
Misschien gaat dat nog komen.
Kunstwerk van Florentijn Hofman in Breda.
Wat? Kun je het niet goed zien?
Okay, dan help ik je even.
Het zijn niet die opstaande tegels.
Die liggen gereed om gelegd te worden.
Kijk eens goed naar het pad dat men aanlegt in het
verlengde van de Willemstraat in Breda.
Die rode vlekken.
Dat zijn mieren (met wat fantasie).
Zo komen er 800 te liggen.
Waar een middelgrote stad, eh……. middelgroot in kan zijn.
Gisteren ben ik nog even langs V&D Breda geweest.
Het failiet van V&D maakt de stad een stuk somberder.
Nog een paar foto’s:
Het pand van V&D in de Karrestraat in Breda.
Dit was de ingang van V&D in de Barones. De deuren zijn al geanonimiseerd. Alleen het logo boven de deuren geeft nog aan dat hier V&D zat.
Al met al lijkt de ‘nieuwe’ Barones erg leeg.
Zonder Grote Optocht is de stemming in de stad toch echt
heel anders dan normaal.
Gistermiddag ben ik nog even naar buiten gegaan om wat foto;s
te maken maar ik ben al snel weer naar huis gegaan.
Het weer was niet best (vandaag ook al niet)
en er waren dus veel minder mensen.
Begrijpelijk.
te hopen dat iedereen op Halfvasten wel aanwezig is.
Een groep nonen die tegen de wind in gingen.
Deze vierders zetten direct de kruik aan de mond.
Heel erg fotogeniek was het al bij al niet. Dus maar snel gestopt.
Al een aantal zaterdagen zie ik in het begin van de avond
animaties geprojecteerd op het Spanjaardsgat.
Op 24 december was er een serie te zien geinspireerd op Van Gogh.
Dat leverde een leuke serie foto’s op:
De Spinola (rechts) en op de achtergrond het Spanjaardsgat in Breda met daarop geprojecteerd werk geinspireerd door Van Gogh.
De binnenstad van Breda met op de voorgrond de Haven.
De Vismarktstraat, het zal rond 01:00 uur in de ochtend zijn geweest.