Leek het er eerder op dat ze maar wat happen zand wegnamen,
hu lijkt het er toch op dat ze het overtollig zand weghalen
en de bodem op orde brengen.
Tagarchief: Markendaalseweg
Verlengde Mark wordt leeg geschept
Nieuwe Tolbrug ligt
Bij mijn wandeling zag ik vanmorgen de Tolbrug liggen. De basis voor het nieuwe wegdek was vanochtend met een vrachtwagen aangevoerd en er stond een kraan gereed om hem op zijn plek te gaan leggen.
Dus ik heb mijn wandeling aangepast en omgeleid om te kunnen zien hoe het gaat worden. Natuurlijk maak ik dan wat foto’s.
Vanaf dit punt heb ik mijn wandeling vervolgd want er was op heel korte termijn nog geen actie en het is best fris.
Even later via de Tolbrugstraat weer naar de plaats van de brug:
Er stonden al heel wat mensen te kijken.
Heel wat meer werkvolk dan de afgelopen weken.
Nog een toespraakje.
Dan kan het beginnen.
Langzaam en eeen beetje bijsturend.
Controleren aan beide oevers.
Iets meer kracht nodig.
De eerste man loopt op de nieuwe Tolbrug.
Nog eens goed controleren.
Maar dan ligt er een nieuwe brug een kunnen de kettingen losgemaakt worden.
Van een afstandje is er nog niets van te zien maar een belangrijke stap is gezet.
Mooi open weer (maar wel koud)
De afgelopen drie dagen probeer ik weer in mijn
loopritme te komen.
Het weer is mooi open en dat levert dan ook leuke plaatjes op.
De Haven met een klein beetje ijs.
Tijd om beton te storten.
De Verlengde Mark ter hoogte van de Markendaalseweg/Trapkes.
Moet haast zeldzaam zijn: een bijna mooie foto van het voormalige kadaster.
De weekmarkt van dinsdag. De groenteboer is er in ieder geval ook weer.
Het Kasteelplein vanmorgen.
De Oude Haven.
Verlengde Mark
Status Tolbrug
Dit is de laatste foto van voor de vakantie….
Vandaag ben ik gaan kijken:
Het restaurant in de Trapkes lijkt helemaal leeg.
Het lijkt erop dat het bestraten rond deze boom de volgende activiteit is. Er gebeurt wel wat maar mijn inschatting is dat er niet met man en macht gewerkt wordt aan de Tolbrug.
Wandelen
Als ik in e ochtend een korte wandeling maak kan ik het niet
laten om een paar foto’s te maken. Zo ook vanmorgen.
Breda, Verlengde Mark, werkzaamheden aan een nieuwe Tolbrug met op de achtergrond de Tolbrugstraat. Werk aan beide ‘oevers’.
Het was al weer een tijdje geleden dat ik langs de ‘buitenkant’ langs de Verlengde Mark liep.
Vanmorgen was het nog helder, onbewolkt en scheen de zon nog. Markendaalseweg.
Twee foto’s met water; met een weerspiegeling en met drijvende blaadjes.
Dus daar was dat zand voor….
Vanochtend hetzelfde rondje, dezelfde foto’s?
Echt niet.
Dus daar was al dat zand voor. Er moeten nog meer gaten geboord worden voor nog meer fundering. Nu kan de boor er bij.
De Tolbrug met op de achtergrond de ingang van de Haagdijk.
Vandaag was ik toch maar 10 minuten eerder dan gisteren. Toch weer een heel ander beeld. Markendaalseweg.
Meestal badend in het zonlicht
Maar de Grote Kerk van Breda is ook mooi nu het in de
ochtend wat langer donker blijft.
Het licht en donker contrast wordt daardoor scherper.
Regen maakt dat nog duidelijker.
Breda, Vismarktstraat, Grote Toren.
Even verderop, bij de Trapkes, was de Tolbrug fel verlicht. De ruimte tussen de twee oevers ver gevuld met zand.
Deze foto was ik gisteren nog even vergeten. De Verlengde Mark aan de Markendaalseweg. Een keer genomen in de tegengestelde looprichting.
Zo’n 20 minuten verder dan de eerste foto. Genomen vanaf de Grote Markt waar de kunst, antiek en boekhandelaren hun kramen al aan het opbouwen zijn. Grote Kerk.
Soms lijkt het werk stil te staan
Er wordt niet meer met grote aantallen metselaars of
stratenmakers aan gewerkt.
Daarom lijkt het soms of het werk aan de Nieuwe Mark
in Breda stil ligt.
Maar als je goed kijkt zie je dat dit niet het geval is.
Er wordt aan de bekisting gewerkt. Meestal betekent dat daarna aan het betonijzer, dan nog meer bekisting en dan storten. Maar zo ver is het nog niet.
Betonijzer. Tolbrug.
Hier gebeurt niet veel. Maar het ziet er dan ook gereed uit.
Korte impressie wandeling
Het zijn niet veel foto’s maar ik vond ze
de moeite waard.
De Tolbrug in Breda. Het is nog steeds wachten tot er iets komt dat op een brug lijkt maar wie weet?
Het gebouw vind ik op zich zelf niet mooi. Een saaie kolos. Maar zo gespiegeld in het water van de Nieuwe Mark heeft het wel iets.
Breda, Karnemelkstraat.
Ochtendwandeling 02: trapjes
Ondanks dat de bouwvakvakantie is begonnen wordt er gewoon gewerkt aan de Nieuweweg in Breda.
De meer structurele werkzaamheden aan de Verlengde Mark en bijvoorbeeld de Tolbrug liggen wel stil.
Het was heel rustig vanmorgen (op de eenden na) en het meest vielen me de bijna helemaal weggewerkte trapjes op in de kademuren.
Wandelfoto’s
Er waren al even geen wandelfoto’s te zien maar een
extreem-rechts kabinet gooide roet in het eten en
doet dat nog steeds, overigens.
Weer wat foto’s van de Verlengde Mark in Breda. Tolbrug. Daar staat al een week een opmerkelijk apparaat dat lijkt lange pijpen schuin in de kades te boren maar zeker weten doe ik het niet.
Markendaalseweg.
Met rechts de boormachine.
Wandelfoto’s
Ook deze week weer veel Verlengde Mark in Breda.
Het metselwerk aan de kademuren van de Verlengde Mark ter hoogte van de Markendaalseweg vordert.
Bij de Tolbrug lijkt het werk al weken stil te liggen.
Daar kon je op wachten.
Markendaalseweg.
De Nieuwe Weg.
Het onzichtbare Spanjaardsgat.
De Markendaalseweg.
Bootjes in de Haven
Deze week is het Jazz Festival in Breda. Ooit begonnen als een interessant muziekfestival is het nu een soort van overdreven braderie. De horeca neemt iedere vierkante centimeter van de binnenstad in beslag om bier te verkopen onder het genot van house-dreunen. Hier en daar is nog een enkeling met jazz in de weer. Dus de bootjes zijn van stal gehaald.
Het eerste deel van de kademuur links is gestort. Breda, Verlengde Mark ter hoogte van de Markendaalseweg.
Stadserf.
Deze week aan de Nieuwe Weg
Ook deze week een korte wandelserie.
Breda, Verlengde Mark of Nieuwe Mark, Markendaalseweg.
Soms ontdek je aan een gevel die je al honderden keren hebt gezien toch weer iets nieuws. Dit is een voorbeeld. Het ‘nieuwe’ zie je op het detail van deze foto:
Een metalen versiering in een soort van dummy-raam. Deze foto is van de eerste verdieping van deze gevel, hoek Tolbrugstraat – Nieuwe Weg.
Op de begane grond, er recht onder, komt dezelfde vorm terug maar zonder de metalen versiering. Het kan natuurlijk dat er wel een versiering is geweest maar dat die door de jaren is verdwenen. De gevel is niet meer in zo’n beste staat.
Een week wandelen in foto’s
Breda, Verlengde Mark aan de Markendaalseweg. Schoten geplaatste om de kademuren te kunnen storten.
Het betonijzer op dezelfde plaats.
Al vanaf het begin van de werkzaamheden staan er modellen van hoe de kademuren gemaakt gaan worden. Misschien zijn het ook studieobjecten geweest of eerste probeersels.
Inclusief de gaten waar de bomen uit komen groeien.
Er is weer een deel van de steigers verwijderd. De vorige keer dat dit gebeurde was men nog niet helemaal gereed. Deze keer lijken ze nog iets verder achter te lopen. Er ontbreekt behalve een deel van de bekleding nu ook een stuk ballustrade en een van de spitsen bij de ramen is nog niet compleet.
Gevonden voorwerp?
Het ochtendoverleg (de standup) op de Tolbrug.
Daar lijken metalen staanders uit het beton geboord te worden.
Het beton is gestort en intussen voldoende gedroogd zodat de schoten omgezet zijn naar het volgende deel. De bewust aangelegde gaten kunnen open gemaakt worden.
Woestijnzand?
Die roze gloed in de ochtend was blijkbaar het gevolg van woestijnzand in de lucht. Hoe dan ook: mooi gezicht.
De metalen schoten worden voorbereid om stenen kademuren te worden: betonvlechten, isolatie met piepschuim, egaliseren van de bodem enz.
Dit zijn de schoten die straks geplaatst gaan worden op een kleine afstand van de metalen schoten die er al in de grond zitten. De tussenruimte is er dan om er beton in te storten. Vervolgens wordt, als de schoten weer verdwenen zijn er een bakstenen muur tegen gemetseld (dat was tenminste de aanpak bij eerdere delen van de Markendaalseweg).
Bij de Tolbrug worden ruwe ronde pilaren zichtbaar. Waarschijnlijk is dat het resultaat van boren en betonstorten van de afgelopen weken.
Die pilaren, de nieuwe fundering voor de brug (?), zijn hier op de voorgrond te zien.
Nog meer betonvlechten.
















































































































































