De Bredaase begijntjes, foto van het beeld op het Begijnhof in Breda, 1980.
Joan en Leentje, 1994.
De haven nog voor het water terug keerd in de stad (uitgezonderd de regen dan), oktober 2005.
Arnett Cobb, 1987.
Zicht op de Waalse kerk vanuit de poort van het huis aan de andere kantvan de Catharinastraat, 1990.
Spanjaardsgat, 1979.
Dizzy Gillespie, North Sea Jazz festival, 1981.
De bekende en bekroonde foto van de val van wereldkampioenen tourwinnaar Jan Janssen in de ronde van Made in 1972.
Sporthelden: Ard Schenk, Eddy Merckx en anderen.
Voor Bredanaars een foto met nostalgie. De sloop van de Kwatta.
De foto zelf stond ook op het web.
Johan Cruijff.
Serie portretten van jongeren.

Categorie archief: Breda
Water terug in de stad
Deze week is de nieuwe brug in de haven geopend voor voetgangersen fietsers.Zaterdag even wat foto’s gemaakt.Het weer was niet geweldig.
Waar de twee weghelften (bijna) bij elkaar komen is een opening uitgespaard.Hierna een paar foto’s met details van de brug.


Je kunt al goed zien dat de Vismarkt veel beter komt te liggendoor de veranderingen.Het wordt een prachtig gebied om te wandelen en voor de horeca.
Water terug in de stad
De werkzaamheden aan de haven in Breda vorderen.Vandaag weer een momentopname.
De nieuwe brug wordt steeds duidelijker zichtbaar.
Het wegdek ligt er tenminste al (deels?) op.
De Vishal.
Het eerste terras is al gesignaleerd.
De Vishal.De opknapbuurt lijkt geslaagd.
Kranten op de Koninklijke Bibliotheek web site
Op de Website van de Koninklijke Bibliotheek is bij wijze van experimenteen aantal historische kranten te ziendie verschenen zijn tussen 1910 en 1945(het Centrum, de Nieuwe Rotterdamsche Courant,het Vaderland en het Volk)Ik zocht op de term ‘Breda’ in ‘Het Vaderland’ vanaf 1 januari 1945en vond het volgende kranteknipsel:
Link: Historische kranten in beeld.
St. Annakerk 1982?

Inmiddels met een van de personen op deze foto’s gesproken.De foto’s zijn in ieder geval van na 1971 en voor 1987.1982 zou dus heel goed kunnen.De personen op de foto zijn pieren aan het steken, voor het vissen.
Deze foto is vrij goed te dateren.Er is een krantenartikel uit dagblad de Stem van 4 april 1984.Gerard van Herpen geeft in dit artikel een interview weermet een aantal mensen die betrokken waren bij het monumentverklaren van de kerk.Een van de foto’s die bij het intervieuw staan en die bijgelegenheid van het interview zijn gemaakt,toont de drie schilders aan de gang in de doopkapel.
Water terug in de stad
Vandaag nog even langs de haven gelopen.De laatste vorderingen bekeken.De nieuwe brug heeft zijn eerste ‘bestratingslaag’ gekregen.Ook aan de Vismarket werd hard gewerkt.

St. Annakerk 1982?
Ik ben al een paar weken op zoek naar foto’s of dia’s die ik ooit gemaakt hebvan de Sint Annakerk in Breda.Dat is naar aanleiding van het feit dat ik afgelopen decemberweer eens een keer in de kerk ben geweest bij de gelegenheidvan een tentoonstelling in het gebouw.Nu heb ik een envelop met zwart/wit foto’s gevondenen twee losse kleurenfoto’s.De envelop heeft twee datums op de buitenkant staan:
7 juli 1982
09-07-1982Dit is die envelop:
Op de achterkant van de foto’s zelf staat ook een datum.Die datum, in combinatie met de opmerking ‘negative 1 x afdrukken’op de envelop, doet me twijfelen over de datum waarop de foto’s gemaakt zijn.Daarnaast staan er mensen op de foto, waarvan ik er 1 herken,waarvan ik niet zeker ben dat die in 1967 daar al was.Ik ga het hem binnenkort vragen.
17-01-1967Nu de foto’s dan maar eens waar het om gaat.Eerst de zwart/wit foto’s:
De meeste foto’s zijn gemaakt vanuit of in de pastorietuin.De kleine bijgebouwtjes waren van rechts naar links:de duivenkooi, het fietsenhok en het repetitielokaal van het koor.
De klokkentoren met daarop het kruis.Dit kruis was ’s avonds verlicht (zachtgroen).
Rechts het repetitielokaal en een klein stuk van de houten schutting/carportdie tussen de pastorie en de kerk liep.De uitbouw links is de doopkapel.
Op de voorgrond het dak van de sacristie.
De grote ramen van het middenschip en koor (hoofdaltaar) van de kerk.
Een tijdlang heeft een imker zijn bijen in de pastorietuin gehoudenHier zijn de bijenkorven te zien.
Werk/onderzoek op de mestvaalt.
Dan de kleurenfoto’s.Ze zijn allebei in de kerk gemaakt.Ik moet meer van deze foto’s hebben want ik weet dat ik er veel meerin meedere fotosessies gemaakt heb.Die heb ik nog niet kunnen achterhalen.Deze dus al wel.
Deze foto zal nog wel bij benadering te dateren zijn.De muren van de doopkapel zijn op een gegeven moment opnieuw beschilderd.Deze foto is van die werkzaamheden.Rechts is nog een klein stukje van de doopvont te zien.
Dit zijn wat details van het hoofdaltaar.Naast het tabernakel waren een aantal afbeeldingen.Torso’s van heiligen.Op deze foto zijn er twee te zien.Op de bank voor de afbeeldingen stondenaan iedere zijde van het tabernakeldrie grote kaarsenstandaards.Ook die staan op de foto.
Breda: het water terug in de stad
In Breda wordt hard gewerkt om het water weer terug te brengenin de oude binnenstad.Vandaag nog eens gaan kijken.
Speciaal aandacht voor de Vismarkt.Dit gebouwtje wordt grondig gerenoveerd.Het dak heeft een aantal weken niet gerust o de pilaren.Die moesten dringens opgeknapt worden.Het dak is nu weer terug op zijn plaats.De verbeteringen zijn goed te zien.

Sint Annakerk 2006
Ik ben vorige week in het kader van een tentoonstellingvoor het eerst sinds lange tijd weer in de St Annakerk te Breda geweest.Deze kerk is aan de eredienst onttrokken,zoals dat heet.Is omgebouwd tot kantoorcomplex.Beter gezegd, er zijn glazen kantoren in gebouwd.Het lukt me niet nu al een uitgebreide log over dit gebouwte maken.Dat komt begin 2007.Maar alvast een preview:









Brand!
Vannacht waren we weer getuigen van een brandin de Bredase binnenstad.Deze keer mochten we van de politie niet door de Veemarktstraat.Grote rookwolken kwamen onze kant op.We konden zien dat de brand ergens dicht bij de Grote Markt moest zijn.Gelijk even gekeken op Teletekst, en wat denk je? Lees verder
Wandeling door Breda
Omdat ik vanmiddag dan toch in de stad was,heb ik naast de foto’s van het Begijnhof,nog een paar foto’s gemaakt in het centrum:
Een geschilderd reclamebord.

Beelden in de Merkx-tuin.
De Vishal midden in de restauratie.

De ‘nieuwe’ haven in aanleg. De schuine staanders zijn de steunen voor de nieuwe brug.
Begijnhof Breda
Eerder vandaag heb ik een log gemaaktwaarin een prent centraal stond.Het was een afbeelding van het Begijnhof in Breda.Vanmiddag heb ik er enkele foto’s gemaakt.
Dit is zo ongeveer het perspectief van de prent.
Beeld van twee Begijntjes.
De ‘nieuwe’ kerk.



Met de Waalse Kerk.
Verhuis
Pas heb ik meegeholpen met een verhuis.
Een van de voorwerpen die gereed stonden om
weggegooid te worden was de volgende prent.

Die heb ik nog maar even mee naar huis genomen.
De achterkant is overigens ook leuk.
Daar staat namelijk op waar de prent vandaan komt.

Het is overigens een afbeelding van het Bredase Begijnhof.
Lees verder
Goedemorgen vanuit Breda


/
Grote of Onze Lieve Vrouwe Kerk te Breda
Ook een zeer dankbaar onderwerp voor de fotohobby:



De letter ‘S’ uit en van de boeken die momenteel tentoon liggen in de kerk.

Een afbeelding van een heilige. Uit hetzelfde boek.

Dit is dat prachtige boek.

Grafsteen (?) in de muur van de kerk.
O mens dat gy zyt
Ben ik geweest
En dat ik ben dat
Sult gy worden
De tekst hierboven is afkomstig van de grafsteen.
Prachtig toch ?

De annuntiatie oftewel de aankondiging door de engel dat Maria een bijzonder kind zou krijgen.







Sluitsteen van de grafsteen van de familie Nassau/Oranje-Nassau.



Detail van de volgende foto. Een plafondschildering. Let eens op dat prachtige gezichtje.


De Koorbanken. Details ervan volgen op volgende foto’s.









Detail van de vorige foto. Plafondschildering. Prachtige bloemen.






Girasole

Afgelopen zondag hebben we gegeten bij Girasole.
Een nieuw Italiaans restaurant in Breda.

Het werd tijd dat er enige variatie kwam
in het aanbod van Italiaanse restaurants in Breda.
Er is een heel, heel goed restaurant: Da Nino.
Vervolgens zijn er een aantal restaurants die behoorlijk slecht zijn:
het eten is er vaak ‘traditioneel’ Italiaans. Zonder fantasie.
Slechte Nederlandse imitaties van Italiaanse gerechten.
Toch vaak prijzig.
Een bediening die een aanfluiting is.
Aan de bediening moet men bij Girasole nog even sleutelen.
De serveerster heeft ‘geen kaas’ gegeten van Italiaans:
kent de biertjes niet, kent de wijnen niet.
Wijnen had hij zo wie zo erg weinig.
Maar waarom moet je dan toch naar Girasole ?
Ik hoop dat de bediening nog onder de maat was
omdat ze pas 1 week open waren.
Het eten was wel goed. Niet bijzonder maar goed.
De salade was eenvoudig maar, heel belangrijk, op kamertemperatuur.
Dus niet recht uit de koelkast maar mooi op temperatuur.
Dan komen alle smaken van de verschillende ingrediënten goed tot z’n recht.
En dan de pizza. Ja deze Italiaan verkoopt wel pizza’s.
De bodem. Dat is toch iedere keer weer de truck.
De bodem was lekker. knapperig, lekker om te eten.
Terwijl ik mijn voorgerecht at werd de pizza achter me
in de open keuken gebakken. Vers en lekker !
Breda
Breda (motorfiets)Breda is een historisch Italiaans motorfietsmerk, maar was aanvankelijk een vliegtuigfabriek.Aer-Breda S.p.A, Societa Italiana Ernesto Breda, Milano (1946-1951).Voormalige Italiaanse vliegtuigfabriek die na de Tweede Wereldoorlog autocycles met 65 cc tweetaktmotor bouwde.=============================================Ik weet niet of dit waar is maar vond het in Wikipedia.Wel leuk.
Wandeling in Breda, 26/02/2006



Prachtig weer vandaag
Het was prachtig weer vandaag in Breda.
Tijd dus voor een paar foto’s:


Breda werkt aan het water (2)



Zaterdag 08/10/2005.
De oude parkeergarage wordt snel weggegraven.