Het stadhuis van Breda is al helemaal omgekleednaar Kielegat 2010.
Kielegat 2010.
Stadhuis Breda.
Het stadhuis van Breda is al helemaal omgekleednaar Kielegat 2010.
Kielegat 2010.
Stadhuis Breda.






Met op de achtergrond twee andere gezichtsbepalende gebouwenvan Breda:– de Grote Toren;– de flat van de KMA.
Deze foto is gemaakt door een afrastering (Aldi, oude veilinggebouw Belcrum).De spijlen zijn op de foto nog te zien.




Zicht vanaf de Haagse Beemden.
De gebouwen lijken wel afgepeld te worden.
De sloop vordert gestaag.Ik probeer daar met foto’s iets van te laten zien.



Aan de kant van het stadscentrum lijkt er misschien niet veel te gebeuren maar aan de achterkant is te zien dat de gebouwen langzaam maar zeker worden ‘uitgehold’.

Gezicht vanuit De Prins (vanuit het stadscentrum).
Donker, want tegen de zon in gemaakt maar de sneeuw toont het staal en de puin die opgestapeld ligt rond de voormalige suikerfabriek van CSM in Breda.
Aan de Markkade, achter de hekken, containers en staal.
Witte bergen puin.


Vanmiddag ben ik voor de afwisseling eens niet naar het Mastbos gegaan maar naar het Liesbos.Dit is een klein stuk bos tussen Breda en Ettenleur.Dat leverde met de sneeuw de volgende plaatjes op.


Voor de kerstkaart van 2010?.
Vlokken als watten op de schors.
Sneeuw op zwammen?.


Licht in de duisternis.

Abstracte kunst door de natuur.






Door de spijlen van de uitkijkpost aan het Liesbos.
A16 richting Prinsenbeek/Rotterdam in de sneeuw.
Gistermiddag een paar foto’s gemaaktvan de sloop van de Suikerfabriek in Breda.Je kunt helaas alleen maar van heel ver af foto’s maken.Het terrein is helemaal afgezet met containers en staal.
Bijna vanaf de Lunetstraat.
Vanaf het Spinveld.

Vanaf het centrum gezien. Zie de bergen puin op de voorgrond
Westertuin, Breda.
Van laag naar hoog!
Iris Bouwmeester, Kalypso, Van Coothplein Breda.
Hoek Van Coothplein – Ginnekenstraat.
Grote Kerk vanaf de Havermarkt. De Korenmaet in kerstversiering, het dak van de Vrachtwagen nog net in de zon.
De foto’s zijn al van vorige week zondag.Op 13 december 2009 lag er nog geen sneeuw.En echt druk was het ook nog niet op de winterboulevard.
Vanaf de Hoge Brug. Het is een rommelge aanblik.

Er werd al geschaatst.
Er wordt gestaag doorgesloopt aan de Suikerfabiek in Breda.Zeg maar de CSM.Het lijkt langzaam te gaan, maar toch…
Links is goed te zien dat je alleen nog maar een facade ziet.
Je kunt al tussen de gebouwen doorkijken. Dat is omdat er al een gebouw tussen uit is gehaald.
Nogmaals de linkerzijde. Daar ligt veel puin en metaal.
In detail.
Totaaloverzicht.
Ik heb deze week een serie ingescande foto’s gekregendie allemaal als onderwerp Breda hebbenen die allemaal vanuit de lucht genomen zijn.Het zijn allemaal zwart/wit foto’s en het lijkt alsof ze afgedrukt zijnop grof papier, misschien zelfs wel op karton.Dat is jammer want daarom kun je ze niet zo goed vergroten.De foto’s dateren bijna allemaal uit de eerste helftvan de vorige eeuw.Ik herken dus nog wel stratenpatronen, sommige gebouwenmaar andere gebouwen weer helemaal niet.Ik laat een paar foto’s zien.
Breda, de Grote Kerk, 1939.
Breda, de Kwatta, 1923.Dit is nou zo’n voorbeeld.De naam ken ik natuurlijk.Ik herinner me ook nog de fabriek.Ik liep er als kind dagelijks langs naar school.Maar ik herinner me de ligging heel anders:aan twee kanten water en het gebouw zag er heel anders uit.Maar het is toch echt de Kwatta.
Breda, de Kwatta.
Breda, de Nieuwe Haagdijk.Een mooi voorbeeld.Ik heb hier nog gewoond.Rechts zie je de Sint Annakerk.
Breda, de Nieuwe Haagdijk met een detail van de vorige foto met de Sint Annakerk.
Breda, Sint Ignatiusziekenhuis, 1931.
Breda, het Spanjaardsgat, 1926.De serie begon hier met een heel bekend stadsgezicht: de Grote Toren.Ik eindig met een ander beroemd punt in de stad: Het Spanjaardsgat.Links onder in de foto.
In het bos was het vandaag druk en door de lage zon,de paddestoelen en het vocht, was het er erg mooi.De volgende foto’s geven daar een beeld van.

… met witte stippen.





Stilleven met drie bladeren.


Mooi rood is niet lelijk.
Even geen gezwam!.


Als witte bloempjes.





De sloopwerkzaamheden zijn het best te zienvanaf de Mark of de achterkant.Vanmiddag maakte ik de volgende reeks foto’s.
Het metaal moet er aan geloven.
Als afscheiding wordt naast de containers nu ook gebruik gemaakt van het betonijzer.
Hele bergen.

Doorkijkje van betonijzer.
Alle containers zijn afgewerkt met betonijzer. De kerstverlichting zal er straks goed in staan!?.
Het kruipt de kantoren binnen.
Het komt akelig dichtbij.
De zon scheen fel vandaag.
En maakt daarbij de sloopwerkzaamheden extra duidelijk.
Klein idee van de vorderingen:
4 april 2009.
17 oktober 2009.
Op 18 september 2009 stonden er in BN/De Stem een paarmooie foto’s van het terrein van de Suikerfabriek.Wij als amateurs kunnen dergelijke foto’s niet maken omdatwe geen toegang hebben tot het sloopterrein.Daarom een gastoptreden van Ramon Mangold.Hij is de maker van de volgende drie foto’s:



Afgelopen weekend een serie foto’s gemaakt van de sloopvan de fabriek en de silo’s van de CSM of Suikerfabriek in Breda.Het weer was zaterdag en zondag prachtig, zie hier het resultaat.Het begint met twee foto’s om het geheugen nog even op te frissen.
Beide silo’s staan er nog (deels). Gezien vanaf het stadscentrum.

Afgelopen zaterdag vanaf ongeveer hetzelfde punt.

De fabriek gezien vanaf het Spinveld.









Het laatste restant van de linker silo (vanaf het stadscentrum gezien).





Het blijft een moeilijk concept: de bussluis.
Oostenrijkse jongelui proberen Westerpark noord binnen te rijdenvia de brug en bussluis.Helaas is dat niet de bedoeling, niet goed voor je auto enals je niet snel weg bent een hindernis voor de bussen.
Silo’s van de suikerfabriek / CSM vanaf de Prinsenkade.
De sloop zet door.