Egypte 2006 16: nogmaals Karnak II

29/12/2006 Vrijdag (vervolg)

Luxor

= Tempel van Mut;

Onderweg naar het complex van Karnak werd ik opgehouden
door een jonge Egyptenaar die me de tempel van Mut wilde laten zien.
Deze tempel ligt buiten het complex van Karnak.
Het is in een niet zo beste staat maar leuk om eens te bezoeken.
Veel toeristen zijn er niet, je moet er alleen de ‘bewakers’ trotseren.

De Tempel van Mut (of wat er van over is).
De avenue der sphinxen verbind het Karnak complex met de tempel.

Een ramshoofd.

Vlak bij het Karnakcomplex zag ik deze vogel.
Ik ben geen kenner, dus maar eens rondgevraagd welke vogel dit kan zijn.
Het idee is dat dit een Agapornis taranta betreft.

Een sphinx als speelplaats.


Een relief van de god Bes.

Vele beelden van de god Sekhmet.

Sekhmet, met het hoofd van een leeuw.

Sekhmet in detail.

Mooie voorbeelden van hierogliefen.

Het heilige meer met daarachter de tempel van Ramses III.

De tempel van Mut zelf is een grote ruine.

Terwijl we terug liepen naar de weg kwamen we langs een huis
met de deze afbeelding.
Het gaat hier om Mekka.
Waarschijnlijk is de bewoner van dit huis
daar ooit op bedevaart geweest.

Gebouw vlak bij de Amon tempel in Karnak.

Sinds een aantal jaren doet het Brooklyn Museum onderzoek op de site.

Naar eigen zeggen is het Brooklyn Museum een van de grootste musea
van de Verenigde Staten met meer dan 1 miljoen voorwerpen.

Onderdeel van het museum is een grote collectie Egyptische vondsten.
Brooklyn museum over de opgravingen van de tempel van Mut.

Wikepedia:
Moet is een Egyptische godin in de Egyptische mythologie.
Ze persoonlijkte de grote moeder en koningin van de goden
(Amon was koning der goden).
Haar beginselen, haar ontstaan is nog erg duister
omdat er geen teksten die over haar gaan voor het Middenrijk.
Ze heeft waarschijnlijk de rol van Amaunet overgenomen.
Amaunet was de oorspronkelijke godin die naast Amon stond.
Er zijn twee theorieen die de ontstaan van Moet willen verklaren.
Of de godin werd bedacht als een vrouw voor Amon
of dat ze een onbelangrijke lokale god was
en haar verering steeds groter werd.
Ze werd geidentificeerd met de koningin
en in de Nieuwe Rijk droegen koninginnen een gierenkap.
Vanaf de Nieuwe Rijk, werd de godin met een leeuwenkop afgebeeld.
In haar vorm was de zuidelijke tegenhanger van Sekhmet.
Waardoor het land in evenwicht was.
Ze werd ook gerelateerd met Bastet.
Ze werd ook geassocieert met Ra waarmee ze een heilige boom deelde.
De godin speelde weinig tot geen rol in religeuze mythen
en haar invloed was alleen onder de mensenwereld.