Kunstvaria

Vandaag met twee afbeeldingen van hetzelfde voorwerp.
Dat is nieuw.





Alexander Calder, Polychrome dots and brass on red, 1964.






Cao Cao’s tomb, Ruler of the kingdom of Wei from 208 to 220 AD.


Geen kunst maar een archeologische ontdekking in China.
De waarschijnlijke graftombe van Cao Cao.
Een Chinese militair die tussen het jaar 208 en 220 van onze jaartelling
heerste over het koninkrijk Wei.
Hij wordt in veel verhalen gebruikt als de ideale en zeer slimme militair.





Claude Monet, Sunset et xc3x89tretat, 1883.


De eerste aanzetten tot abstracte kunst?





David Maisel, Library of dust: 1470, 2005.


De fotoxe2x80x99s in deze serie Library of dust/Bibliotheek van stof,tonen vreemde maar prachtige koperen blikken
die elk de crematieresten bevatten van een patixc3xabnt
van het Oregon psychiatrisch ziekenhuis.
De blikken zijn prachtig van kleur
als gevolg van de oxidatie van het koper.
Ieder patroon van de oxidatie is uniek.
In xe2x80x9cBibliotheek van stofxe2x80x9d onderzoekt de kunstenaar Maisel
de grenzen van esthetiek en ethiek
Het bestaan van de 3500 blikken was in 2005
door het ziekenhuis onthuld.Van iedere patixc3xabnt die tussen 1883 (het oprichtingsjaar)
en 1970 was overleden en gecremeerd
werden hier de crematieresten bewaard.
Pikant detail, het is dit ziekenhuis dat dienst deed als decor
voor de film ‘One Flew Over the Cuckooxe2x80x99s Nest’
De tekst hierboven is een korte samenvatting en vertaling van
de press release van de tentoonstelling:

The photographs in this series depict strangely beautiful copper canisters, each containing the cremated remains of an individual patient from an Oregon psychiatric hospital. The canisters are blooming with colorful secondary minerals as the copper has oxidized and undergone physical and chemical transformations. Each pattern of corrosion is unique, some resembling otherworldly landscapes that recall Maisel’s renowned aerial photography. Sublimely beautiful yet haunting, these enigmatic photographs can be seen as meditations on issues of matter and spirit.

In “Library of Dust”, Maisel investigates a zone bordered by ethics and aesthetics. The existence of some 3500 canisters of cremains was revealed by the Oregon State Hospital in Salem in 2005. Within the canisters were the remains of the patients who died at the hospital between 1883 xe2x80x93 the year the facility opened, when it was called the Oregon State Insane Asylum xe2x80x93 and the 1970s. Although the existence of the unclaimed canisters was not divulged for more than a century, they have continued to have a life of their own. “Library of Dust” offers a kind of resurrection of these individuals by giving them visual form once again. The hospital (also the site of the film ‘One Flew Over the Cuckooxe2x80x99s Nest’) is now being rebuilt with funds that were allocated after the Library of Dust project brought the existence of the canisters to a wider audience.

‘Library of Dust’ (Chronicle Books), the monograph that accompanies the exhibition, features essays by Maisel, Geoff Manaugh, Michael Roth, and Terry Toedtemeier. The New York Times called the book xe2x80x9ca fevered meditation on memory and loss.xe2x80x9d In 2009, the New York Institute for the Humanities organized a symposium inspired by this remarkable photographic excavation of a warehouse of ashes otherwise lost to time.







El Greco, San Pedro en lxc3xa1grimas (St. Peter in tears), circa 1587 – 1620.






Joseph Mallord William Turner, A shipwreck off Hastings, circa 1825.






Max Beckmann, Paris society, 1931.






Pablo Picasso, Toy guitar.





Ik heb zo gauw niet kunnen achterhalen wanneer hij
deze ‘sculptuur’ gemaakt heeft.





Rinko Kawauchi, Untitled, serie: The eyes, the ears, 2005.


Hier begrijp ik helemaal niets van.
De kunstenaar schijnt een fotograaf te zijn.
Dus is dit waarschijnlijk een foto (?).
De serie waarvan dit werk deel uitmaakt heet The Eyes, the ears.
‘De ogen, de oren’, maar deze wetenschap helpt me niet veel verder.





Robert Rauschenberg, Monogram, 1955 – 1959.