Kunstvaria



David Oyens, DeTeekening, 1879.

Zie de uitgebreide tekst voor achtergrondinformatie
over deze Nederlandse schilder.
Mooie titel voor een schilderstuk trouwens.



Gary Carsley, Sans Pareil
(Funeral monumen to the pet dog of Wilhelmine
margravine of Brandenburg), Bayreuth, 2007.


Begrafenismonument voor de hond van Wilhelmine,
zus van Frederick de Grote, Markgravin van Brandenburg.
Bewerkte foto.



Gustave Courbet, Jo the beautiful Irish woman, 1866.



Higashiyama Kaii.

Prachtig hoe je een schilderij kunt maken met eigenlijk maar 1 kleur.
Er is weinig over deze kunstenaar terug te vinden.
Veel onderscheidingen in Japan.
Geboren in 1908. Was in 1934 de eerste Japanse uitwisselingsstudent
met Duitsland. Op z’n minst op het verkeerde moment geboren dus.



James Gleeson, The attitude of lightning towards a lady-mountain, 1939.

(Het gedrag van de bliksem ten opzichte van een damesberg ?)
Veel Surrealisme of Magisch realisme zie je niet op mijn web log,
maar vooruit eentje dan.



Jean-Baptiste Mauzaisse naar Jacques-Louis David,
Bonaparte crossing the Alps by the Great Saint Bernard pass, 1807.

Altijd gedacht dat dit schilderij door david was gemaakt.
Dat is ook zo dit is volgens mij de versie van Mauzaisse van het beroemde werk.



Okay, kunst is het misschien niet maar wel een kunstenaar.
John Lennon is een icoon, vandaar.



Meissen porcelain, Late 18th century.



Michael Patterson-Carver, Si Se Puede 2, 2007.

Veel protestkunst zie je niet.
Maar dit is een erg duidelijke.



Moritz Daniel Oppenheim, Marriage portrait Charlotte von Rothschild (detail), 1836.



Tutanckhamun Funarary Mask (begrafenismasker).

Tutanchamon is op tournee door de Verenigde Staten.
Wel 60- tot 70 voorwerpen direct gerelateerd aan de jonge koning
zijn nu in musea te zien.
De echte topstukken mogen Egypte niet uit maar dit is ook eerste klas.
Fantastisch.



Tutankhamun’s coffinette.

De ingewanden van de farao werden apart van het lichaam gemumificeerd.
Ze werden bewaard in zogenaamde Canopekisten of -vazen.
Deze werden op hun beurt weer bewaard in prachtig versierde kisten.
Deze hier bevatte de maag van de koning.

De Nederlandse schilders David en Pieter Oyens.

Tweelingbroers, en in het bijzonder een eeneiige tweeling,
zijn een zeldzaamheid in de kunst.
De Nederlandse schilders David en Pieter Oyens behoren tot deze uitzondering.
Het grootste deel van hun leven brachten zij door
in de Belgische hoofdstad Brussel, een stad die
aan het einde van de negentiende eeuw
bruiste van de nieuwe mogelijkheden; een wereldstad
waar het kunstklimaat zowel door burger als door bohxc3xa9mien werd bexc3xafnvloed.

David en Pieter Oyens worden in 1842 geboren als zoons
van een vooraanstaande Amsterdamse bankier.
Hoewel ze vanaf jonge leeftijd tekenlessen krijgen,
is het oorspronkelijke plan dat zij net als hun vader
in het bankwezen zouden gaan werken.
Al vroeg blijkt dat ze allebei niet in de wieg gelegd zijn
voor het zakenleven en enigszins schoorvoetend leggen hun ouders zich erbij neer
dat de broers kunstschilder zullen worden.
In de jaren zestig van de negentiende eeuw trekken David en Pieter
naar Brussel, waar het artistieke klimaat op dat moment zeer gunstig is.

De broers zijn in Brussel onafscheidelijk.
Ze delen een atelier, staan model voor elkaar en bewegen zich
in dezelfde artistieke kringen.
Vanaf 1875 komt het echte succes voor de tweeling,
wanneer toonaangevende verzamelaars hun werken kopen
en zij op verschillende concoursen en salons in de prijzen vallen.
In de jaren tachtig gaat het hen een periode voor de wind,
zowel zakelijk als privxc3xa9.
David is reeds in 1866 getrouwd en in 1893, als hij 51 is,
trouwt ook Pieter.
Maar het noodlot slaat toe.
Kort na zijn huwelijk wordt hij getroffen door een beroerte
en hij sterft in februari 1894,
een maand voor de geboorte van zijn dochter.

De dood van zijn broer is zeer ingrijpend voor David;
hij gaat minder schilderen en kwakkelt met zijn gezondheid.
Met zijn vrouw vestigt hij zich om deze reden in Arnhem,
waar hij het echter niet lang volhoudt.
Hij mist Belgixc3xab en Brussel in het bijzonder.
Rond de eeuwwisseling gaat het iets beter met hem,
vooral wanneer hij weer terug naar Brussel verhuist.
Het zal voor slechts enkele jaren zijn:
hij overlijdt in februari 1902.
David wordt begraven naast zijn broer Pieter:
de tweeling is weer herenigd.

David en Pieter Oyens leken in uiterlijk zo sterk op elkaar,
dat Davids echtgenote Betsy ooit aan Pieter vroeg,
in de veronderstelling dat ze tegen haar man sprak,
of hij zijn broer xe2x80x93 Pieter zelf dus xe2x80x93 kon verzoeken
wat minder vaak langs te komen.
Ook hun werk is duidelijk aan elkaar verwant,
zowel wat betreft stijl en techniek als onderwerpkeuze,
veelal atelier- en cafxc3xa9scxc3xa8nes.
Het is dan ook vaak een hele opgave om een werk
dat met xe2x80x98Oyensxe2x80x99 is gesigneerd, aan de juiste broer toe te schrijven.