Egypte 09: Het Egyptisch museum



Woensdag 28/12/2005



Bezoek aan het Egyptisch museum.
Erg druk.
De opstelling is niet zo modern,
vaak oud en met te weinig bescherming voor de objecten.
De entree is 40 pond, zo’n 7 euro.
Op sommige plaatsen is de toelichting op de objecten nog met de hand geschreven !
Soms alleen in het Arabisch.
Hoewel de vitrines op zichzelf ook al een bezienswaardigheid zijn,
passen ze niet meer in een modern museum.
Sommige voorwerpen vallen uit elkaar waar je zelf bij staat.
De strijdwagens van Tut-anch-Amon hebben erg veel te lijden.
Zo ook de vele modellen van huizen en voorbeelden van arbeid
(vaak van hout, bewerkt met een kalklaag en dan geschilderd).
Er is een tentoonstelling ‘Faces of the past’ maar de meeste voorwerpen zijn weg.
Bij de Koninklijke mummies is het alles behalve rustig.
Druk telefonerend lopen de bezoekers langs de dode lichamen
van deze grote koningen zoals Ramses II en Thoetmosis (entree 70 pond).
Ergens anders is men een tentoonstelling aan het opstellen.
Men loopt met houten bakken met voorwerpen door het publiek.
Op de Grieks/Romeinse afdeling staan de voorwerpen opgesteld
alsof het een pakhuis is met ineens daartussen een skelet van een hond (?)
zonder enige toelichting.
Je moet ook oppassen een bewaker die achter een uitstalling zit te slapen
niet per ongeluk te wekken.



Het museum is een must voor bezoekers van Egypte
maar erg voorzichtig wordt er niet omgesprongen met de voorwerpen.
Ieder groot museum zou gedwongen moeten worden
2 permanente tentoonstellingen in te richten.



(Je mag er binnen niet fotrograferen, dan maar wat foto’s van buiten.)

De eerste, net al bij het Rijksmuseum, nu in Amsterdam,
in niet meer dan 10 niet te grote zalen. De kerncollectie.
Een tweede tentoonstelling met veel meer stukken dient dan als de basiscollectie.
Nu rent iedereen achter gidsen aan door het hele gebouw om de topstukken te zien.
Dat is zo in Cairo maar is net zo van toepassig voor Amsterdam,
Londen, Parijs, Madrid, Florence, Rome of New York.
Die gebouwen zijn vaak niet ingericht om duidelijk te maken
aan de bezoekers waarom al die stukken op hun specifieke plaats te zien zijn.
En dat is jammer.
De audio-begeleiding verandert dit niet:
je moet nog steeds door het hele gebouw heen en er is geen
of onvoldoende informatie over al die andere stukken die er staan.
Door het op te splitsen kan iedereen nog altijd alles zien
maar zul je in de praktijk de grote drukte scheiden en beter beheersbaar maken.