Mitsuko Uchido

Afgelopen week alweer een concert van Mitsuko Uchido
in het Concertgebouw in Amsterdam.
Het was het zesde en laatste concert in haar Carte Blanche-serie.
De vorige concerten in de reeks Grote Solisten
betroffen ‘oudere’ klassieke muziek.
In dit concert stond ‘Nieuwe muziek’ centraal.
Een heel ander geluid.
Vooral voor iemand die niet iedere week naar een concert gaat.

De avond begon met een Strijkkwartet van Alban Berg (1885-1935).
De ‘Lyrische suite voor strijkkwartet (1925-26).

Nou voor sommige mensen zal dit wel kattengejank zijn.
Prachtig om te zien en horen hoe vier mensen zo’n ‘modern’ stuk spelen.
Iedere keer verwondert het me weer om muziek live uitgevoerd te zien.
Het is zo anders dan van een CD.
Het is net of je ieder instrument beter hoort.

Het tweede deel van de avond bestond uit twee solostukken voor piano:

Fantasie in c kl. t., KV 475 (1785)
Hoezo modern of nieuw.
Dit stuk van Mozart is al ruim 200 jaar oud.
Hier laat Mozart zijn fantasie vrij aan het werk.
Prachtig !

Sonata in c kl.t., KV457 (1784)
Iets rustiger of misschien beter gezegd het klink gestructureerder.
Prachtig !

Na de pauze voor mij het meest bijzondere stuk.
Pierrot lunaire, op 21 (1912) van Arnold Schxc3xb6nberg.
Dit is een stuk voor Sprechgesang (een vorm van zingen tussen
spreken en zingen in), viool, cello, fluit, klarinet en piano.
Toen ik een jaar geleden dit concert boekte werd ik vooral aangetrokken
door het feit dat Barbara Sukowa, de actrice/zangeres, het Sprechgesang
voor haar rekening ging nemen.
Ze is vooral bekend van haar rollen in films van Fassbinder.
Om te horen is het ook echt een Duitse aangelegenheid.
Ik weet niet of deze zangtechniek ook in het Engels werkt.

Heel erg mooi!

Het pianospel was deze avond fantastisch.
Daar kan geen CD tegen aan.